کاربران گرامی توجه نمایید که پلاتین پزشکی و پلاتین عراقی کاملا بی ارزش می باشد لطفا درمورد پلاتین پزشکی و عراقی تماس نگیرید!!  

کاربران گرامی لطفا توجه نمایید که پلاتین پزشکی و پلاتین عراقی کاملا بی ارزش می باشد لطفا درمورد پلاتین پزشکی و عراقی تماس نگیرید!!

خرید و فروش رودیوم

خریدوفروش فلز رودیوم

خرید و فروش رودیوم :: رودیم معمولاً در سنگ‌های حاوی پلاتین و نیکل همراه با دیگر فلزات گروه پلاتین یافت می‌شود. تولید سالانه این فلز تنها در حدود ۳۰ تن است (در مقایسه با حدود ۴ هزار تن تولید سالانه طلا و ۲۰۰ تن تولید سالانه پلاتین). معادن رودیم بسیار محدود هستند و فرایند استحصال آن نیز پیچیده و دشوار است. تولیدکننده اصلی این فلز آفریقای جنوبی است. در سال ۲۰۱۰ حدود ۸۰ درصد صادرات جهانی این فلز از این کشور صورت گرفته‌است.

روسیه دومین تولیدکننده مهم رودیم است اما صادرات روسیه به دلایل سیاسی هیچگاه استمرار نداشته و یکی از دلایل نوسانات بسیار شدید قیمت این فلز به همین موضوع بر می‌گردد.

رودیم یکی از فلزات گروه پلاتین است و همچون دیگر فلزهای هم‌خانوادهٔ خود بسیار کمیاب و گران‌بهاست و قیمت آن نوسانات بسیار شدیدی را تجربه کرده‌است. بهای این فلز در ژانویه سال ۱۹۹۰ به رکورد ۵۳۴۷ دلار برای هر اونس تروا (۳۱٫۱ گرم) رسید که بیش از ۲۰ برابر قیمت طلا در آن زمان بود.

هرچند در سال‌های بعد تا کمتر از ۴۰۰ دلار کاهش داشت اما در سال ۲۰۰۰ دوباره به قیمت بیش از دو هزار دلار افزایش یافت. در سال ۲۰۰۷ قیمت این فلز حدود هشت برابر قیمت طلا، ۴۵۰ برابر نقره و ۲۷۲۵۰ برابر مس بود اما رکود اقتصادی سال ۲۰۰۸ قیمت آن را به کمتر از هزار دلار برای هر اونس رساند

مرکز خرید و فروش فلزات گرانبها

رودیم در سال ۲۰۱۰ در یک جهش قیمتی بسیار سریع برای مدتی به رقم بیش از ۱۰ هزار دلار برای هر اونس (۳۵۰ هزار دلار برای هر کیلو) رسید اما دوباره به شدت کاهش یافت و در سال ۲۰۱۳ کمی پایین‌تر از هزار دلار معامله می‌شد. در اوایل سال ۲۰۱۴ هم بهای این فلز حدود ۲۰ درصد ارزانتر از طلا و ۳۰ درصد ارزانتر از پلاتین شده و فقط حدود ۵۰ برابر قیمت نقره شده‌است.

عنصر رودیوم چه کاربردی دارد؟

عنصر رودیم (Rhodium) که نماد شیمیایی آن Rh و عدد اتمی آن ۴۵ هست، یکی از عنصرهای شیمیایی جدول مندلیف می‌باشد. رودیوم در واقع چهل و پنجمین عنصر از جدول تناوبی است که در دسته IXB و دوره پنجم جدول تناوبی جای دارد.خریدوفروش رودیوم

در حقیقت عنصر رودیوم یک فلز واسطه نادر سخت با رنگ سفید- نقره‌ای هست. رودیوم با عنصرهای کبالت (Co)، ماینتریوم (Mt) و ایریدیوم (Ir)، در دسته نه واسطه جدول تناوبی جای گرفته است و قرار دارد. این فلز  از نقطه ذوب بالایی برخوردار است. فلز رودیم در برابر خوردگی مقاوم است و به عنوان یک PGM دارای خصوصیات کاتالیزوری استثنایی این گروه است

مرکز خرید و فروش فلزات گرانبها

رودیم در سال ۱۸۰۳ توسط ویلیام هاید ولاستون ، شیمی دان انگلیسی ، اندکی پس از کشف عنصر پالادیوم کشف شد. ولاستون از تکه سنگ معدن پلاتین که از آمریکای جنوبی بدست آورده بود ، رودیم استخراج کرد. رودیم معمولاً در سنگ‌های حاوی پلاتین و نیکل همراه با دیگر فلزات گروه پلاتین یافت می‌شود.

کاربرد اصلی رودیم در مبدلهای کاتالیزوری است که برای پاکسازی انتشارات خودرو طراحی شده است. رودیم همراه با پالادیوم و پلاتین در ساخت کاتالیزورهای خودرو استفاده می شوند.

از آنجا که رودیم کاملاً درخشان و مقاوم در برابر لکه دار شدن است ، از آن به عنوان روکش برای جواهرات نیز استفاده می شود.خریدوفروش رودیوم

ولید سالانه این فلز تنها در حدود ۳۰ تن است (در مقایسه با حدود ۴ هزار تن تولید سالانه طلا و ۲۰۰ تن تولید سالانه پلاتین). معادن رودیم بسیار محدود هستند و فرایند استحصال آن نیز پیچیده و دشوار است.

تولیدکننده اصلی این فلز آفریقای جنوبی است. در سال ۲۰۱۰ حدود ۸۰ درصد صادرات جهانی این فلز از این کشور صورت گرفته‌است. روسیه دومین تولیدکننده مهم رودیم است اما صادرات روسیه به دلایل سیاسی هیچگاه استمرار نداشته و یکی از دلایل نوسانات بسیار شدید قیمت این فلز به همین موضوع بر می‌گردد.

آیا میدانید مفتول پلاتین چیست و چه کاربردی دارد؟

مرکز خرید و فروش فلزات گرانبها

کاربردهای دیگر استخراج رودیوم از ضایعات کاتالیزور

این عنصر یکی از کمیاب‌ترین عنصرهای شیمیایی بوده که می‌تواند در صنعت کاربردهای ویژه‌ای داشته باشد. اصلی‌ترین کاربرد رودیوم در ساختن کاتالیزورهای (مبدل‌های کاتالیست) ماشین‌هاست.

در حقیقت این فلز به عنوان یک مبدل کاتالیست به همراه پالادیوم و پلاتین در ساخت این قطعه ماشین با هدف کاهش گازهای سمی که از اگزوز موتور خارج می‌شوند مورد استفاده قرار می‌گیرد. رودیوم همچنین در ساخت موتورهای توربینی مثل موتورهای جت به کار برده می‌شود.

این فلز را در ساختن آلیاژها و کاتالیزورها با پلاتین به کار می‌برند. به بیان دیگر، رودیوم اغلب با پلاتین یا پالادیوم آلیاژ می‌گردد به همین علت استخراج رودیوم از کاتالیزور انجام می شود که در این صورت، در پوشش‌های مقاوم در برابر حرارت و در دماهای زیاد و اتصالات الکتریکی کارایی دارد.

همچنین این عنصر می‌تواند مقاوم بودن در برابر خوردگی عنصرهای تیتانیوم و کروم را در برابر اسیدهای غیر اکسید کننده، بهبود دهد.

این آلیاژها می‌توانند در سیم پیچ‌های کوره، نوک‌های قلم، سوزن‌های گرامافون، ترموکوپل، موتورهای توربین هواپیما، الکترودهای شمع‌های هواپیما، بعضی از ابزارهای پزشکی و جراحی، سیم‌هایی که در برابر حرارت زیاد، مقاومت دارند، قطعه‌های حساس صنعتی، رابط‌های الکتریکی و یاتاقان‌ها کاربرد داشته باشند.

از دیگر کاربردهای استخراج رودیوم از خاک کاتالیزور  این است که رودیوم به خاطر داشتن مقاومت خیلی بالا در برابر فرسایش و واکنش‌های شیمیایی، سبب می‌گردد تا انتخابی واقعا مناسب برای سنجش دماهای خیلی زیاد و به عنوان ترموکوپل در کوره‌های صنعتی باشد.

رودیوم بعلاوه، به عنوان یک ردیاب و یابنده برای اندازه‌گیری سطح شار نوترون در راکتورهای هسته‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. از طرفی برای تولید کردن اسید نیتریک و همچنین به کارگیری در هیدروژناسیون ترکیبات آلی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. آن را در صنایع شیشه‌ای و اغلب برای تولید کردن شیشه تخت و فایبر گلاس هم مورد استفاده قرار داده‌اند.

مرکز خرید و فروش فلزات گرانبها

حال که با رودیوم و کاربردهای آن بیشتر آشنا شدید، احتمالا متوجه شدید که بازیافت رودیوم از خاک کاتالیزور یا همان خاک کاتالیزور چه اهمیتی می‌تواند داشته باشد.

برای اینکه در مورد موضوع  روش استخراج رودیوم از خاک کاتالیزور درک بهتری داشته باشید، توصیه می‌کنیم در مورد خاک کاتالیزور و ارزش آن هم اطلاعاتی داشته باشید.

کاتالیزور ماشین‌ها بعد از مدتی دچار فرسودگی می‌شوند و کارایی قبل را ندارند؛ بنابراین با فرسوده شدن مبدل کاتالیستی ماشین‌ها دود ناشی از سوختن سوخت خودروها می‌تواند سریعا به محیط زیست آسیب برساند و همچنین فرسوده شدن مبدل کاتالیستی می‌تواند روی موتور خودرو هم اثر بگذارد و باعث کاهش عمر موتور شود.

بنابراین لازم است مبدل کاتالیستی طبق نظر مکانیک اتومبیل عوض شود. به این شکل است که خاک کاتالیزور ایجاد می‌شود، بدین معنی که خاک کاتالیزور بخشی از ضایعات انواع اتومبیل‌هاست که از تعمیر و یا عوض کردن مبدل کاتالیستی فرسوده ایجاد می‌شود.

 

قیمت فلز رودیوم

برای استعلام قیمت به روز فلز رودیوم و خرید و فروش آن لطفا با شماره  09126433464 تماس حاصل فرمایید.