سولفات رودیوم

سولفات رودیوم

رودیوم فلزی نجیب است که به مقاومت منحصر به فردی که در برابر خوردگی دارد، معروف است. البته خواص دیگری مانند پایداری شیمیایی در دمای بالا، دوام و ظاهر براق آن نیز زبانزد است. کلمۀ Rhodium از کلمۀ یونانی رودون (Rhodon) گرفته شده است که به معنی گُل رز است.

هنگامی که این فلز کشف شد، دانشمندان گمان کردند که با گل رز زیبایی به رنگ قرمز مایل به صورتی مواجه شده اند. البته بعداً مشخص شد که این فلز در اکثر موارد دارای رنگ سفید براق (متمایل به نقره ای) است.

رودیم (Rh) با عدد اتمی 45 به شش عضو گروه فلزات نجیب که شامل پالادیوم، روتنیم، ایریدیوم، اوسمیوم و پلاتین است، تعلق دارد. این فلزات در سنگ معدن های فلزی کمیاب مشابهی وجود دارند و برخی نیز خواص مشترکی از خود نشان می دهند.

معمولا رودیم با مقاومت عالی در برابر خوردگی، سختی، ظاهر فلزی به رنگ سفید نقره ای و بی اثر بودن از لحاظ شیمیایی شناخته می شود. این فلز لکه دار نمی شود و در دمای طبیعی اتاق، به هیچ وجه مستعد خوردگی نیست. این موضوع راز دوام فوق العادۀ آن است. خاصیتی که سبب شده امروزه به یکی از نادرترین فلزات گرانبها تبدیل شود.

تاریخچه کشف فلز قرمز رنگ

 

“دابلیو.اچ والستون” پس از کشف فلز نادر پالادیم، هنگامی که می خواست پلاتین خالص را از سنگ معدن جدا کند، به طور اتفاقی رودیم را کشف کرد. وی از سنگ پلاتینی که در کشور “پرو” یافت شده بود به عنوان مادۀ اولیه استفاده کرد.

پس از جدا كردن پلاتین و پالادیوم از نمونۀ سنگ معدن، او باقیماندۀ پودر قرمز رنگی را مشاهده کرد كه بعداً به عنوان سدیم رودیم کلرید (Sodium Rhodium Chloride) شناخته شد. مطالعات مختلفی بیانگر این هستند که وی از نیتروهیدروکلریک اسید، کلرید آمونیوم و آهن برای جداسازی پالادیوم استفاده کرده است.

با استفاده از هیدروژن در فرایند احیای نمک کلرید رودیم، او توانست رودیم را که دارای رنگ صورتی است جدا کند. مطالعات مشابه تایید می کنند که رودیم عمدتا به عنوان یک محصول جانبی از عملیات تصفیۀ پلاتین و نیکل یافت می شود. این ماده گاهی در سنگ معادن حاوی طلا، نقره و پلاتین هم وجود دارد.

خواص شاخص فلز رودیم

 

رودیم بسیاری از خصوصیات مشترک فلزات نادر گروه پلاتین (PGM) را داراست. خواصی که در صدر آن ها می توان به پایداری شیمیایی خوب و همچنین خواص کاتالیزوری عالی اشاره کرد. علاوه بر این، رودیم رسانای خوبی برای گرما و برق است. در برابر خوردگی و لکه (Stain) مقاوم است و از جمله فلزاتی است که خاصیت بازتاب کنندگی بالایی دارد. خاصیتی که آن را به یک فلز گرانبها تبدیل می کند.

هدایت الکتریکی بالا در صورت تماس، رودیم را به ماده ای ایده آل برای تماس های الکتریکی تبدیل می کند. چرا می گوییم این فلز دوام بالایی دارد؟ زیرا به طور کلی حتی در هنگام گرمایش نیز اکسید نمی شود!

اما رودیم هنگام ذوب شدن اکسیژن را جذب می کند و در هنگام انجماد اکسیژن جذب شده را آزاد می کند. در نیتروهیدروکلریک اسید حل می شود. اما در اسید نیتریک حل نمی شود.

این فلز دمای ذوب بالایی در حدود 1963 درجۀ سلسیوس (3،571 درجه فارنهایت) دارد. ترموکوپل های ساخته شده از رودیم می توانند دما را تا 1800 درجۀ سلسیوس (3،272 درجه فارنهایت) با دقت اندازه گیری کنند. نقطۀ جوش این فلز 3،695 درجۀ سلسیوس (6،683 درجه فارنهایت) است. این خواص باعث می شوند تا بتوان از این فلز در دماهای بالا استفاده کرد. در ادامه خواص فیزیکی، شیمیایی و مکانیکی رودیم را در قالب یک جدول ارائه کرده ایم.

فروشگاه اینترنتی پلاتین کسرایی
شماره تماس:
۰۲۱۵۵۶۰۱۳۰۰

۰۹۱۲۶۴۳۳۴۶۴

ارتباط با ما از طریق واتس اپ

ایمیل : info@pelatiin.ir
نشانی ما :
تهران، خیابان ۱۵ خرداد، بازار زرگر ها، پاساژ طالقانی، ورودی ابراهیمی، طبقه دوم پلاک ۱۱

5/5 - (2 امتیاز)

مقالات بیشتر

اشتراک گذاری:

استخراج نقره با نمک
جواهرات

استخراج نقره با نمک

استخراج نقره با نمک معمولاً به روشی به نام فرآیند پارکز اشاره دارد که برای استخراج نقره از سنگ معدن سرب استفاده می‌شود. این فرآیند یک تکنیک قدیمی است که تا حد زیادی با روش‌های

بیشتر بخوانید »
تشخیص پلاتین با حرارت
پلاتین

تشخیص پلاتین با حرارت

مقدمه‌ای بر تشخیص پلاتین پلاتین، یک فلز ارزشمند که به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی و خواص کاتالیزوری استثنایی شناخته‌شده است، به‌طور گسترده در صنایع مختلف ازجمله خودروسازی، جواهرات، الکترونیک و پزشکی استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید »
پلاتین

تشخیص پلاتین از استیل

در دنیای فلزات و آلیاژها، استیل ضدزنگ و پلاتین ضدزنگ به‌عنوان دو گزینه قابل‌توجه هستند. این مواد به دلیل دوام، تطبیق‌پذیری و توانایی مقاومت در برابر خوردگی مشهور هستند؛ اما وقتی نوبت به انتخاب بین

بیشتر بخوانید »

Send Us A Message

فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • عکس
  • شناسه محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • موجودی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیحات
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • تنظیمات بیشتر
  • ویژگی ها
  • ویژگی های سفارشی
  • زمینه های دلخواه
برای پنهان کردن نوار مقایسه، بیرون را کلیک کنید
مقایسه