کاربران گرامی توجه نمایید که پلاتین پزشکی و پلاتین عراقی کاملا بی ارزش می باشد لطفا درمورد پلاتین پزشکی و عراقی تماس نگیرید!!  

کاربران گرامی لطفا توجه نمایید که پلاتین پزشکی و پلاتین عراقی کاملا بی ارزش می باشد لطفا درمورد پلاتین پزشکی و عراقی تماس نگیرید!!

تشخیص پلاتین در خانه

عنوان را به انگلیسی وارد کنید
موضوع این نوشته را وارد کنید
مرکز خرید و فروش فلزات گرانبها

امروزه با افزايش کلاهبرداری در خرید و فروش انواع جواهرات، بسیاری از متقاضیان جواهرات پلاتین، سعی دارند برای تست اصل بودن محصول از روش های تشخیص پلاتین در خانه استفاده کنند. این روش ها می‌ تواند در کنار روش اصلی تشخیص پلاتین استفاده شوند و به طور کلی نتیجه برابری را اعمال کنند. آزمایش پلاتین به سبب گران‌بها بودن این فلز و محصولات تولید شده با آن، امری ضروری می‌ باشد.

بوته پلاتینی | کروزه پلاتینی | فلز پلاتین | فلز پالادیوم | فلز رودیوم

مشخصات سنگ پلاتین

سنگ پلاتین دارای عنصر پلاتین می‌ باشد که می‌ تواند علاوه بر پلاتین دارای عناصری مانند پالادیوم و رادیوم باشد. عموماً سنگ پلاتین به صورت خالص در طبیعت یافت نمی شود چرا که معدن این سنگ، دارای ترکیبات فلزی مس و نیکل می‌ باشد. عموماً با جداسازی و پالایش سنگ پلاتین نیز، فلزاتی مانند رادیوم و پالادیوم با فلز اصلی پلاتین جداسازی می‌ شوند. این سنگ در نوع خالص دارای رنگ سفید شفاف می‌ باشد. اما به طور کلی رنگ طبیعی محصول که از معادن اصلی به دست می آید، به رنگ خاکستری می‌ باشد.

انعطاف پذیری بالای سنگ پلاتین خالص، سبب شده است که استفاده از این محصول در تولیدات صنعتی و… به میزان بسیار بالایی صورت بگیرد. از این رو تولید جواهرات مختلف در طرح و مدل گوناگون با استفاده از فلز پلاتین به راحتی انجام می‌ شود. جواهرات پلاتینی می توانند با فلزات دیگر که مشخصات یکسانی با پلاتین دارند، به تولید برسند. از این رو بهتر است با استفاده از روش های مختلف خانگی، از پلاتینی بودن فلز تشکیل دهنده جواهرات اطمینان حاصل کرد.

تست پلاتین با روش های مختلف برای محصولات پزشکی پلاتینی نیز واجب است. چرا که این محصولات در ارتباط با استخوان و بافت گوشتی بدن قرار دارند و باید اصل باشند. محصولات دارای پلاتین، از براقیت بسیار بالایی برخوردار هستند. همچنین درج عدد 850، 950 و 900 و عناوینی مانند pt، نشان از پلاتینی بودن متریال اولیه محصول است.

تشخیص پلاتین با وایتکس

یکی از راه های ساده و کم هزینه ای که برای تست جواهرات و محصولات پلاتینی توسط افراد انجام می‌ شود، تست پلاتین با وایتکس می‌ باشد. انجام روش تست به این صورت است که یک قطره از وایتکس را روی بدنه محصول ریخته و در صورت، عدم تغییر رنگ آن، محصول دارای فلز پلاتین است. در صورت فیک بودن محصول، رنگ آن به رنگ سیاه تغییر حالت می‌ دهد.

تشخیص پلاتین با آب اکسیژنه

آب اکسیژنه یکی از روش‌ های دقیق خانگی برای تشخیص فلز پلاتین در داخل ترکیبات محصول می‌ باشد. از این رو محصول پلاتینی باید در داخل محلول آب اکسیژنه قرار بگیرد. واکنش پلاتین می‌ تواند تولید حباب های ریز و زیاد باشد. در صورتی که چنین واکنشی از محصول پلاتینی دریافت نشود، به احتمال زیاد در ساخت آن محصول از پلاتین استفاده نشده است.

تشخیص پلاتین با حرارت

این روش زمانی انجام می‌ شود که افراد تجربه کافی را در تشخیص فلز دارند. چرا که تغییر رنگ محصول پلاتینی با انجام این روش، صورت می گیرد. حرارت بالا می‌ تواند رنگ پلاتین را به سبز تبدیل سازد. لذا با حرارت دهی محصول پلاتینی، می‌ توان از اصل بودن محصول طبق واکنش فلز، اطمینان حاصل کرد. البته با تغییر رنگ فلز پلاتین، استفاده از محصول سخت می‌ شود. از این رو می‌ تواند فلز را در ترکیب با فلزات دیگر برای تولید محصولات پلاتینی پزشکی و… به کار برد.

آزمایش پلاتین

در انجام آزمایش های اصلی که برای تشخیص فلز پلاتین، از سنگ محک و اسید پلاتین استفاده می‌ شود. در این آزمایش محصول پلاتینی، روی سنگ محک، خطوطی اعمال می‌ کند. در صورتی که خطوط موردنظر با اضافه کردن اسید پلاتین، محو شود، محصول پلاتینی اصل نمی باشد. از این روش بیشتر طلافروشان و افرادی که فعالیت جواهری دارند، انجام می‌ دهند. چرا که سریع ترین و بهترین راه برای تشخیص پلاتین می‌ باشد. سنگ محک یک سنگ تائید شده برای تشخیص فلزات مختلف می‌ باشد.

استفاده از پلاتین به علت گران‌بها بودن و ثبات رنگ، در تولید انواع جواهرات مردانه صورت می گیرد. اما بسیاری از افراد سودجو، به جای استفاده از فلز پلاتین، از فلز نقره به عنوان مواد اولیه جواهر استفاده می کنند. در این صورت سیاه شدن رنگ محصول و کدری آن در مدت زمان کوتاهی انجام خواهد شد. با این حال برای اطمینان از اصل بودن جواهرات پلاتینی، باید با انجام روش های گوناگون، از اصل بودن آن مطمئن شد. در زمام خرید، می‌ توان از فروشنده خواست که با سنگ محک، تست لازمه را انجام دهد.

اما می‌ توان با استفاده از روش ساده نیز از پلاتینی بودن فلز پلاتین اطمینان حاصل کرد. در این روش، دقت ویژه به اعداد درج شده روی جواهرات، اصلی ترین اقدام می‌ باشد. اعدادی 850، 950 و 900، اعدادی می‌ باشند که حکایت از درجه‌ خلوص فلز پلاتین دارند.

آیا پلاتین سیاه می‌ شود؟

سیاه شدن پلاتین، شایعه ای است که بسیاری از سودجویان جواهرات فیک، در بازار رواج داده اند. سیاه شدن فلزاتی مانند طلا و نقره براساس از دست رفتن پوشش سطحی آن ها و واکنش با اکسیژن می‌ باشد. اما پلاتین می‌ تواند در اثر واکنش با اکسیژن، تنها دچار تغییر رنگ جزئی شود. واکنش با اکسیژن زمانی تغییر رنگ را برای فلز پلاتین به وجود می آورد که حرارت بالایی به فلز اعمال شود. در این صورت تمایل فلز به واکنش با اکسیژن، افزایش می یابد.

تشخیص پلاتین از طلا

عموماً یا یکسان بودن رنگ و ظاهر طلای سفید و پلاتین، تشخیص این دو فلز سخت تر می‌ شود. اما برای تشخیص اصولی، روش های مختلفی وجود دارد که بعد از سنجش ویژگی و مشخصات ظاهری هر دو فلز، انجام می گیرد. طلا سفید به سبب داشتن لایه ای مازاد، می‌ تواند از لحاظ رنگی کدرتر از رنگ پلاتین باشد. همچنین مقاومت پلاتین بیشتر از طلا بوده و این امر سبب عدم خش پذیری پلاتین می‌ شود.

برای تشخیص راحت تر می توانید از سنگ محک استفاده کنید. با انجام روش سنگ محک که بیان شد، به راحتی پلاتین یا طلا بودن فلز را می‌ تواند درک کرد. گران بودن قیمت پلاتین نسبت به طلا، ضرورت تست را ممکن می سازد. با این حال در زمان خرید جواهرات پلاتینی، انجام روش های تستی، بهترین کار می‌ باشد.

zinoweb
24 مرداد 1402