خریدوفروش نقره

خریدوفروش نقره

ذوب فلزات گرانبها – نحوه ذوب طلا، نقره و فلزات گروه پلاتین

ذوب فلزات گرانبها یکی از اصلی ترین مراحل بازیابی فلزات گرانبها می باشد. طلا، نقره، پالادیوم، پلاتین و رودیوم به عنوان فلزات گرانبهایی که بازیابی آنها مرسوم است، هر یک دارای نقطه ذوب مخصوص به خود هستند و به روش خاصی ذوب می گردند. از این رو باید به خصوصیات و نحوه ذوب هر فلز آشنایی داشته باشیم تا در فرآیند بازیابی به مشکل برنخوریم.

 

روش‌های ذوب فلزات گران‌بها

همان‌طور که گفته شد فلزات گران‌بها را نمی‌توان با یک روش ذوب کرد. برای مثال می‌توان همه آن‌ها را با سرپیک هواگاز ذوب کرد، ولی همه آن‌ها را نمی توان مثلاً با گاز معمولی و کپسول هوا ذوب کرد؛ زیرا بعضی از آن‌ها دمای ذوبشان بسیار بالا است.

 

ذوب طلا

روش های مختلف برای ذوب طلا | ذوب کردن طلا | ماشین سازی کلانتری

طلا برای ذوب شدن، نسبت به نقره به مقدار بیشتری حرارت نیاز دارد. نقطه ذوب طلا 1064 درجه سانتی گراد است و همچون نقره در کوره بوته ای یا به روش هواگاز ذوب می شود. برای ذوب کردن از فلاکس های زیادی استفاده نمی شود و معمولا استفاده از بوره (بوراکس) کفایت می کند.

طلا فلزی نرم و چگال و شکل‌پذیر به رنگ زرد روشن و براق است که در مجاورت هوا و آب زنگ نمی‌زند و تیره نمی‌شود. این فلز در دمای  1064 درجه سانتی‌گراد ذوب می‌شود و بنابراین برای ذوب آن می‌توان از کوره یا سرپیک هواگاز استفاده کرد. لازم به ذکر است که برای ذوب طلا معمولاً از فلاکس بوره استفاده می‌کنند

 

 

نکته ای که باید در ذوب طلا به روش هواگاز – مخصوصا وقتی که طلا به شکل پودر طلا است – به آن توجه کنید این است که باید از مهارت و تجربه کافی برخوردار باشید تا فشار خروجی از مشعل هواگاز باعث پاشیدن پودر طلا به بیرون از بوته نشود؛ در غیر این صورت با توجه به قیمت بالای طلا، ضرر زیادی متوجه شما خواهد شد.

ذوب نقره

 

نقره در بین فلزات گرانبها، کمترین نقطه ذوب را داراست و در دمای 961 درجه سانتی گراد ذوب می شود. نقره را می توان با یک کوره بوته ای کوچک یا مشعل هواگاز در عرض چند دقیقه ذوب کرد. معمولا اگر مقدار نقره کم باشد با روش هواگاز ذوب می شود و اگر مقدار نقره زیاد باشد از روش کوره استفاده می شود. از فلاکس هایی که در ذوب نقره مورد استفاده قرار می گیرند می توان به بوره ( تنه کار ) و سدیم کربنات اشاره کرد. نکته ای که در ذوب نقره وجود دارد این است که مذاب نقره تمایل شدیدی به جذب اکسیژن دارد و این باعث ایجاد مشکلاتی در نقره می شود.

 

 

 

ذوب پلاتین

پلاتین در دمای 1768 درجه سانتی گراد ذوب می شود. با توجه به نقطه ذوب بسیار بالای پلاتین، عملا ذوب کردن آن در کوره های معمولی و مشعل هوا گاز غیر ممکن است. برای ذوب پلاتین می توان از کوره القایی یا مشعل هیدروژن – اکسیژن استفاده کرد. لازم به ذکر است که برای ذوب فلزات پلاتین، پالادیوم و رودیوم نباید از گاز استیلن استفاده نمود چراکه کیفیت فلز نهایی را به شکل قابل توجهی پایین می آورد.

ذوب پلاتین

پلاتین، یکی از فلزات گران‌بهاست که علامت آن Pt بوده و عدد اتمی آن هفتاد و هشت است. پلاتین فلزی خاکستری مایل به سفید است که هادی جریان الکتریسیته، قابل انعطاف، سنگین و بسیار باارزش است و در مقابل خورده شدن و اکسیداسیون مقاوم می‌باشد. این فلز که بیشتر از معادن مس و نیکل استخراج می‌شود (به عنوان محصول جانبی)، در جواهرات, تجهیزات آزمایشگاهی، اتصالات الکتریکی، دندانپزشکی و کاتالیزور خودرو کاربرد دارد. این فلز گران‌بها از نادرترین عناصر در پوسته زمین محسوب می‌شود و غلظت آن فقط ۵ در میلیارد است. پلاتین به صورت آزاد در طبیعت وجود دارد و معمولاً همراه دیگر فلزهای گروه پلاتین دیده می‌شود. در این مطلب قصد داریم به روش های ذوب فلز پلاتین بپردازیم.

ذوب فلز پلاتین

از آنجایی که این فلز نقطه ذوب بسیار بالایی دارد، نمی‌توان آن را مثل طلا و نقره ذوب کرد، زیرا کوره طلا و نقره نمی‌تواند به دمای ذوب پلاتین برسد. بنابراین برای ذوب آن باید از روش‌های دیگری استفاده کرد. مثلاً از یکی از روش‌های کوره القایی یا مشعل اکسیژن – هیدروژن استفاده کرد که در ادامه در مورد آن‌ها بیشتر توضیح می‌دهیم.

مشعل اکسیژن – هیدروژن

اگر مقدار پلاتین کم باشد، این روش انتخاب مناسبی است و به همین دلیل افرادی که پلاتین را از قطعات الکترونیکی بازیافت می‌کنند که در این حالت مقدار پلاتین کم است، می‌توانند از این روش استفاده کنند.

روش کوره القایی

کوره القایی با کمک جریان برق می‌تواند حرارت بسیار بالایی تولید نماید، هرچند مقدار حرارت تولیدی کوره‌های القایی بستگی به میزان فرکانس این کوره‌ها دارد. کوره القایی بیشتر توسط کسانی استفاده می‌شود که به صورت مداوم با مقادیر زیادی پلاتین سروکار دارند (مثل طلاسازها و جواهرسازها).

مشعل استیلن

استیلن گازی است که به راحتی می‌تواند به دمای ذوب پلاتین برسد، اما استفاده از این روش برای ذوب پلاتین چندان توصیه نمی‌شود.

ریخته‌گری پلاتین

ریخته‌گری پلاتین به دلیل نقطه ذوب بالای این فلز، کار بسیار سخت و مشکلی است و به روش‌های معمول ریخته‌گری نمی‌شود. به همین دلیل ریخته‌گری پلاتین را باید با ماشین‌های سانتریفیوژ که با سرعت زیادی مذاب را قالب‌گیری می‌کنند انجام داد.

ذوب پالادیوم

گلدگلد70000 | استحصال پالادیومپالادیوم نیز مثل پلاتین دارای نقطه ذوب بسیار بالایی است. پالادیوم در دمای 1555 درجه سانتی گراد و به وسیله کوره القایی یا مشعل هیدروژن – اکسیژن ذوب می شود. نکته ای که در ذوب پالادیوم وجود دارد این است که مذاب این فلز تمایل شدیدی به جذب اکسیژن دارد و این باعث می شود که کیفیت شمش تولیدی پایین بیاید.

 

 

 

ذوب رودیوم

رودیوم از پلاتین و پالادیوم، نقطه ذوب بالاتری دارد. این فلز در دمای 1964 درجه سانتی گراد ذوب می شود و برای ذوب آن باید از کوره القایی استفاده کرد. همچنین بوته مورد استفاده باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد و تحمل دمای ذوب رودیوم را داشته باشد.

 

 

 

 

 

 

سخن پایانی برای ذوب فلزات گرانبها

همان طور که مشاهده کردید، ذوب طلا و نقره از فلزات گروه پلاتین به مراتب ساده تر و کم دردسرتر است. البته در فرآیند بازیابی فلزات گرانبها از ضایعات الکترونیک، پلاتین و پالادیوم به صورت نمک بازیابی می شوند ولی  درنهایت و در اکثر اوقات مجبوریم آنها را ذوب کرده و به صورت شمش یا دکمه ای کوچک درآوریم.

Rate this post

مقالات بیشتر

اشتراک گذاری:

استخراج نقره با نمک
جواهرات

استخراج نقره با نمک

استخراج نقره با نمک معمولاً به روشی به نام فرآیند پارکز اشاره دارد که برای استخراج نقره از سنگ معدن سرب استفاده می‌شود. این فرآیند یک تکنیک قدیمی است که تا حد زیادی با روش‌های

بیشتر بخوانید »
تشخیص پلاتین با حرارت
پلاتین

تشخیص پلاتین با حرارت

مقدمه‌ای بر تشخیص پلاتین پلاتین، یک فلز ارزشمند که به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی و خواص کاتالیزوری استثنایی شناخته‌شده است، به‌طور گسترده در صنایع مختلف ازجمله خودروسازی، جواهرات، الکترونیک و پزشکی استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید »
پلاتین

تشخیص پلاتین از استیل

در دنیای فلزات و آلیاژها، استیل ضدزنگ و پلاتین ضدزنگ به‌عنوان دو گزینه قابل‌توجه هستند. این مواد به دلیل دوام، تطبیق‌پذیری و توانایی مقاومت در برابر خوردگی مشهور هستند؛ اما وقتی نوبت به انتخاب بین

بیشتر بخوانید »

Send Us A Message

فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • عکس
  • شناسه محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • موجودی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیحات
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • تنظیمات بیشتر
  • ویژگی ها
  • ویژگی های سفارشی
  • زمینه های دلخواه
برای پنهان کردن نوار مقایسه، بیرون را کلیک کنید
مقایسه