کاربران گرامی توجه نمایید که پلاتین پزشکی و پلاتین عراقی کاملا بی ارزش می باشد لطفا درمورد پلاتین پزشکی و عراقی تماس نگیرید!!  

کاربران گرامی لطفا توجه نمایید که پلاتین پزشکی و پلاتین عراقی کاملا بی ارزش می باشد لطفا درمورد پلاتین پزشکی و عراقی تماس نگیرید!!

خطرات و عوارض نیترات نقره

عنوان را به انگلیسی وارد کنید
موضوع این نوشته را وارد کنید
خطرات و عوارض نیترات نقره

نیترات نقره

نیترات نقره از ترکیبات بسیار معروف و مهم نقره محسوب می‌شود. تولید نیترات نقره از اسید نیتریک و فلز نقره صورت می‌پذیرد. فرمول شیمیایی نیترات نقره به‌صورت AgNO۳ بوده در فرم‌های مایه و جامد در بازار صنعتی عرضه می‌گردد. از کاربرد نیترات نقره در بازیافت فلزات گران‌بها بسیار استفاده می شود. اما همواره خطرات نیترات نقره نیز به‌عنوان یک ماده شیمیایی باید در نظر گرفته شود. می توان گفت خطرات نیترات نقره از سمی بودن آن ناشی می شود. خطرات نیترات نقره به حدی است که هم در کوتاه مدت و هم در بلند مدت تاثیرات نامطلوبی بر بدن دارد. خرید و فروش نیترات نقره در صنایع صورت می پذیرد. برای دریافت قیمت نیترات نقره می توان به مراکز معتبر عرضه مواد شیمیایی صنعتی مراجعه نمود.

توجه شود که انواع نیترات نقره در گرید های مختلفی تولید و در بازار عرضه می شوند. لازم به ذکر است که خطرات نیترات نقره در رابطه با همه گرید های تولید شده وجود دارد.

بوته پلاتینی | کروزه پلاتینی | فلز پلاتین | فلز پالادیوم | فلز رودیوم

خطرات نیترات نقره

قرار گرفتن در معرض نیترات نقره ممکن است عوارض فوری زیر را به همراه داشته باشد:

تحریکات پوستی:

قرمزی، سوزش و خارش پوست از عوارض سریع آن می باشد. به خصوص اگر نیترات نقره به طور مستقیم به پوست برسد.

تحریکات چشمی:

تماس مستقیم با نیترات نقره می‌تواند تحریک چشمی شدید (به عنوان مثال سوزش و ترشح بیش از حد اشک) را ایجاد کند.

تنگی نفس و سرفه:

در برخی از موارد، قرار گرفتن در معرض نیترات نقره ممکن است به تنگی نفس و سرفه منجر شود. به خصوص در افرادی که دارای حساسیت تنفسی هستند.

عوارض سیستمیک:

قرار گرفتن در معرض مقادیر بسیار زیاد نیترات نقره (به طور مثال در صنعت) ممکن است به عوارض سیستمیک مانند سمیت ناشی از نقره، اختلالات کلیوی و سیستم عصبی منجر شود.

این عوارض نیاز به تماس بالا و مداوم برای مدت زمان طولانی در معرض بودن دارند. در صورت بروز هرگونه عارضه سریعاً به مراکز درمانی مراجعه کنید و به پزشک خود اطلاع دهید.

عوارض طولانی مدت استفاده مداوم از نیترات نقره

استفاده از Silver nitrate می‌تواند خطرات جدی به دنبال داشته باشد. در زیر تعدادی از خطرات نیترات نقره آمده است:

۱. متهموگلوبینمی:

نقره نیترات می‌تواند باعث تولید متهموگلوبین شود که مایل به آبی است. این موضوع می‌تواند در تغییر رنگ پوست و لب ها مشخص شود و نشان از عدم اکسیژن رسانی صحیح به سطح بافت‌های بدن دارد.

۲. تغییر رنگ عضوهای داخلی:

استفاده بیش از حد از نقره نیترات می‌تواند باعث تغییر رنگ گلو، بینی، دهان و سایر اعضای داخلی شود. این وضعیت می‌تواند نشانگر ترکیب نقره با بافت ها و سلول های بدن باشد.

۳. سوختگی قابل مشاهده:

قرار گرفتن در معرض غلظت‌های بالا و مداوم نقره نیترات می‌تواند باعث سوختگی قابل مشاهده پوست شود. این موضوع ممکن است به همراه درد، قرمزی و تورم دنباله داشته باشد.

۴. عوارض سیستم گوارشی:

از دیگر خطرات نیترات نقره بلع تصادفی نقره نیترات می‌تواند منجر به تحریک و آسیب به سیستم گوارشی شود که می‌تواند باعث گاستروآنتریت و خونریزی روده شود.

۵. عوارض سیستم عصبی:

استفاده از نقره نیترات ممکن است باعث سردرد، سرگیجه و حالت تهوع و استفراغ شود. این وضعیت معمولاً نشانه‌های اثرات سمی نقره نیترات روی سیستم عصبی است.

بسیار مهم است که در صورت استفاده از نقره نیترات، دستورات و راهنمایی های پزشک را رعایت کنید و هرگونه علائم ناراحتی را به پزشک خود اطلاع دهید.

این ماده شیمیایی خورنده است به همین دلیل سمی می باشد.

در صورتی که این ماده به صورت اتفاقی بلعیده شود ممکن است علائم زیر را ایجاد کند:

گاستروانتریت بالقوه کشنده

خونریزی دستگاه گوارش

این ماده به دلیل خورنده بودن به پوست و لباس حین کار می تواند آسیب برساند  بنابراین هنگام کار با این ماده از تجهیزات حفاظتی استفاده کنید.

نیترات نقره را می توان با سالین ۰.۹% و قویتر خنثی کرد و سپس محل را با آب شستشو داد.

این ترکیب به طور مستقیم تکثیر فیبروبلاست را کاهش می دهد ، بنابراین استفاده طولانی مدت یا بیش از حد آن توصیه نمی شود.

واکنش نیترات نقره با مس

مخلوط کردن نیترات نقره و مس یکی از معروف‌ترین آزمایشات شیمی است که در بسیاری از درس‌های علوم مدرسه در سراسر جهان نقش آفرینی کرده است.

این آزمایش شامل وارد کردن مس (معمولا یک سیم مسی) به محلول نیترات نقره و باقی ماندن آن به مدت چند ساعت است.

ترکیب این دو یک واکنش جایگزینی واحد را ایجاد می‌کند؛ مس از شکل عنصری خود (Cu) به شکل یون آبی آن (Cu2+ [aq]) تغییر می‌کند، در حالی که یون‌های نقره (Ag + [aq]) در محلول نیترات نقره به شکل فلزی خود (Ag) تغییر یافته و بر روی سیم رسوب می‌کنند.

این رسوبات نقره به رشد مس در مجموعه‌ای از کریستال‌هایی با سطوح بسیار ناصاف و پرپیچ ادامه می‌دهند. این فرآیند تا زمانیکه تمام مس واکنش‌پذیر موجود در محلول تمام شود و محصولات نهایی نقره و نیترات مس باقی بماند.

اتم‌های مس با وارد شدن به محلول نیترات نقره اکسید می‌شوند و الکترون‌ها را از دست داده و یون‌های مس را تشکیل می‌دهند. در حالی که یون‌های نقره در محلول نیترات الکترون گرفته و به عنصر نقره کاهش می‌یابند.

چیزی که واقعاً جالب است این است که وقتی کریستال‌ های نقره رشد کردند می‌توان آن‌ها را از مس جدا نموده و خشک کرد.

سایر کاربردهای نیترات نقره

نیترات نقره یک ماده شیمیایی است که در چندین کار رایج از عکاسی گرفته تا پزشکی استفاده می‌شود. می‌توان از آن برای ایجاد انواع افکت‌ها استفاده کرد. در هنر، این ترکیب جزء ضروری برای چاپ‌های فلزی و نقره‌ای ژلاتینی است. نیترات نقره برای هنرمندان مهم است زیرا امکان ایجاد طیف گسترده‌ای از جلوه‌های عکاسی و انواع افکت‌ها را با انواع مختلف کاغذ فراهم می‌کند.

نیترات نقره یک ماده نگهدارنده است. نیترات نقره یکی از مواد تشکیل دهنده بسیاری از غذاها و نوشیدنی‌ها در سراسر جهان است. می‌توان آن را در شیر، پنیر، آبجو، شراب و حتی نوشابه‌ها یافت. و به این دلیل است که نیترات نقره دارای اثر نگهدارنده است.

همچنین از نیترات نقره برای نگهداری مواد غذایی برای مدت طولانی استفاده می‌شود. نیترات نقره را می‌توان در چای سرد، سس مایونز، ترشیجات، برخی ویتامین‌ها و غیره یافت. همچنین نیترات نقره از دیرباز برای ضد عفونی کردن آب و قابل شرب نگه داشتن آن استفاده می‌شده است.

برای اطلاع از قیمت بروز محصولات و یا دریافت مشاوره تخصصی ، لطفا با ما تماس بگیرید.

zinoweb
13 فروردین 1403