کاربران گرامی توجه نمایید که پلاتین پزشکی و پلاتین عراقی کاملا بی ارزش می باشد لطفا درمورد پلاتین پزشکی و عراقی تماس نگیرید!!  

کاربران گرامی لطفا توجه نمایید که پلاتین پزشکی و پلاتین عراقی کاملا بی ارزش می باشد لطفا درمورد پلاتین پزشکی و عراقی تماس نگیرید!!

سرمایه ‌گذاری در طلا ؛ سرمایه گذاری پرسودی که نمی توان از آن گذشت!

عنوان را به انگلیسی وارد کنید
موضوع این نوشته را وارد کنید
خرید و فروش طلا

سرمایه‌ گذاری در طلا مزایای زیادی دارد، همانگونه که معایب خاص خود را نیز به همراه دارد. صبر و داشتن دیدگاه بلندمدت دو فاکتوری هستند که مشخص کننده زیان یا سود سرمایه ‌گذاری در طلا خواهند بود.

مزایای سرمایه ‌گذاری در طلا چیست؟

اقتصادانان همواره از طلا به عنوان یکی از پشتوانه‌های اصلی اقتصاد یک کشور یاد می‌کنند. به همین دلیل بسیاری از عموم مردم نیز در راستای حفظ ارزش پس‌انداز خود یا با انگیزه‌های دیگر، اقدام به سرمایه‌گذاری در طلا می‌کنند.

ما در این مقاله قصد داریم تا به این سوال جواب بدهیم که سرمایه‌گذاری در طلا تا چه اندازه به صرفه است؟ پس تا پایان با ما همراه باشید.

سرمایه ‌گذاری در طلا؛ گزینه‌ای قدیمی اما همچنان پرتقاضا

در طول تاریخ و از زمان پیدایش این فلز گرانبها، همواره سرمایه‌گذاری در طلا یک گزینه بسیار پرطرفدار بوده است. ضرب سکه‌های طلا، نقره و سایر فلزات گران‌بها و استفاده از آنها به عنوان پول رایج در داد و ستد، خود نشان از ارزش بالای سرمایه‌گذاری در طلا در طول تاریخ دارد.

معمولا دولت‌ها در طول تاریخ با ذخیره‌سازی طلا، تلاش می‌کردند تا پشتوانه‌ای اقتصادی برای کشور خود داشته باشند. مهم‌ترین و باارزش‌ترین دارایی در میان غنائم جنگی همواره سکه‌های طلا بوده است.

روند تاریخی که برای اهمیت سرمایه‌گذاری در طلا ذکر شد، هم‌اکنون نیز با وجود گذشت هزاران سال باز هم ادامه داشته و تنها سازوکارهای آن تفاوت کرده است. بنابراین آینده سرمایه‌گذاری در سکه یا طلا، یک آینده مشخص، روشن و مطمئن بوده که تاریخ چند هزار سال قبل نیز حاکی از آن است.

بوته پلاتینی | کروزه پلاتینی | فلز پلاتین | فلز پالادیوم | فلز رودیوم

مشاوره آنلاین و سریع: 09126433464

این در حالی است که سرمایه‌گذاری در سایر بازار های مالی مانند ارز دیجیتال، دلار یا حتی کالا های با ارزش مانند خودرو، از این روند تبعیت نمی‌کند. به عنوان مثال، شما هیچ‌ چشم‌انداز روشنی ندارید که آیا 20 سال بعد فلان ارز دیجیتال اساسا وجود خارجی دارد یا خیر؟!

سرمایه ‌گذاری در طلا با دیدگاه بلندمدت؛ روند افزایشی قیمت جهانی طلا

یکی از فاکتور های بسیار تاثیرگذار بر قیمت طلا در ایران، مربوط به روند قیمت جهانی طلا است. هر چند که فاکتورهای مهم دیگری نیز در این خصوص وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

چنانچه شما روند جهانی قیمت طلا را بررسی کنید، متوجه می‌شوید که قیمت این فلز گرانبها با وجود نوسانات مقطعی، اما در نهایت رو به افزایش بوده است. بنابراین چنانچه یک سرمایه‌گذار دیدگاه مقطعی و هیجانی کوتاه‌ مدت را کنار بگذارد، قطعا از سود سرمایه‌گذاری در طلا برخوردار خواهد شد.

همانطور که می دانید، در برخی از بازه‌های زمانی قیمت این فلز گرانبها افت‌ های محسوسی داشته است. اما در نهایت نمودار قیمت جهانی طلا به صورت صعودی بوده است.

ذکر این نکته ضروری است که در بسیاری از مواقع با وجود کاهش قیمت جهانی طلا، باز هم قیمت آن در ایران افزایشی بوده است. چرا که شرایط و فاکتورهای داخلی نیز بسیار تاثیر گذار هستند.

سرمایه ‌گذاری در طلا با دیدگاه بلندمدت؛ روند افزایشی قیمت طلای داخلی

اشاره شد که قیمت طلا در بازار داخل صرفا تحت تاثیر قیمت جهانی طلا نبوده و فاکتور های دیگری نیز در این خصوص تاثیرگذار هستند. از جمله آنها می‌توان به قیمت نفت، قیمت دلار، قیمت مسکن، وضعیت بازار سرمایه و اتفاقات مختلف سیاسی و اقتصادی اشاره کرد.

 مزایای سرمایه ‌گذاری در طلا؛ درصد نقدشوندگی بالا

میزان نقدشوندگی یک دارایی همواره برای سرمایه ‌گذاران اهمیت بسیار بالایی دارد. فرض کنید که شما در یک بازه زمانی خاص نیاز مبرم به پول نقد دارید و قصد فروش سرمایه خود را دارید. طبیعی است که به راحتی می‌توانید طلا را در بازار بفروشید، اما این کار برای مسکن یا دارایی دیگر ممکن است روزها یا شاید ماه‌ ها طول بکشد.

از طرفی در بسیاری از اوقات امکان دارد که پایین بودن درصد نقد شوندگی یک دارایی، منجر به ایجاد ضرر و زیان در فروش آن شود. به عنوان مثال، هنگامی که برای یک سهام در بازار سرمایه صف فروش تشکیل می‌شود، ممکن است با گذر زمان فروشنده متحمل ضرر و زیان شود. در حالی که هنوز نتوانسته دارایی خود را نقد کند.

این در حالی است که سرمایه ‌گذاری در طلا، نقدشوندگی بسیار بالایی دارد. شما به راحتی با مراجعه به طلا فروشی ‌های سطح شهر می‌توانید آن را به پول نقد تبدیل کنید. حتی در بدترین حالت ممکن است که قیمت طلا افت داشته باشد، اما باز هم درصد نقد شوندگی آن بالا خواهد بود.

تنوع بالای سرمایه‌ گذاری در طلا

یکی دیگر از دلایلی که سود سرمایه‌گذاری در طلا را نسبت به سایر روش ‌های سرمایه‌گذاری بیشتر تضمین می‌کند، بحث تنوع بالای انواع سرمایه‌ گذاری در این فلز گرانبها است.

فرض کنید که شما قصد دارید تا با خرید ارز و دلار اقدام به سرمایه ‌گذاری کنید، در اینجا شما به عنوان سرمایه‌گذار معمولا تنها یک راه برای انجام این کار دارید و آن هم خرید فیزیکی دلار است. این قضیه در خصوص سرمایه ‌گذاری در مسکن نیز صدق می‌کند.

این در حالی است که انواع و اقسام روش‌ های سرمایه‌گذاری در طلا وجود داشته که حتی با کمترین سرمایه نیز می‌توان اقدام کرد. از جمله این روش‌ها می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • خرید طلای تزئینی
  • خرید سکه
  • خرید طلای دست دوم
  • خرید طلای آب شده
  • خرید نیم سکه، ربع سکه
  • سرمایه‌ گذاری در صندوق‌ های پشتوانه طلا

تنوع بالای سرمایه ‌گذاری در طلا باعث شده تا افراد بتوانند با میزان سرمایه خرد نیز اقدام به سرمایه‌ گذاری کنند. در حالی که این کار برای برخی بازارها از جمله بازار مسکن امکان‌پذیر نیست.

سرمایه گذاری در طلا

کلام آخر

ما در این مقاله به مهم‌ترین مزایای سرمایه ‌گذاری در طلا اشاره کردیم. قطعا مزایای دیگری نیز برای این نوع از سرمایه‌گذاری وجود دارد. با این حال، نباید از یاد ببرید که سرمایه ‌گذاری دو بال به نام سود و زیان دارد.

ریسک همواره یک جنبه از سرمایه‌ گذاری است که فرد سرمایه‌گذار با توجه به درجه ریسک ‌پذیری خود و برخی پارامتر های دیگر، یک میزان از آن را می‌پذیرد.

استفاده از خدمات مشاوره سرمایه‌ گذاری یکی از بهترین راهکارها برای کم کردن میزان ریسک سرمایه ‌گذاری و احتمال افزایش بازدهی آن است.

فروشگاه آنلاین کسرایی این امکان را برایتان فراهم کرده است که در هر ساعت و هر کجای دنیا که باشید تنها با یک تماس می توانید از قیمت بروز طلا مطلع شوید.

همچنین برای خرید و فروش فلزات گرانبها لطفا با مشاورین ما در ارتباط باشید.

zinoweb
14 فروردین 1400