کاربران گرامی توجه نمایید که پلاتین پزشکی و پلاتین عراقی کاملا بی ارزش می باشد لطفا درمورد پلاتین پزشکی و عراقی تماس نگیرید!!  

کاربران گرامی لطفا توجه نمایید که پلاتین پزشکی و پلاتین عراقی کاملا بی ارزش می باشد لطفا درمورد پلاتین پزشکی و عراقی تماس نگیرید!!

سولفات رودیوم

عنوان را به انگلیسی وارد کنید
موضوع این نوشته را وارد کنید
مرکز خرید و فروش فلزات گرانبها

سولفات رودیوم

آبکاری رودیوم

آبکاری رودیوم یکی از آبکاری های رایج در صنعت جواهرسازی است. اگر یک جواهر سفید رنگ و درخشان دارید، شانس این که این جواهر با رودیوم آبکاری شده باشد بسیار زیاد است و معمولا این جواهرات نسبت به جواهرات دیگر قیمت بالاتری دارند.

چرا که رودیوم یکی از فلزات گرانبها محسوب می شود و قیمت آن از طلا هم بیشتر است. سولفات رودیوم

بوته پلاتینی | کروزه پلاتینی | فلز پلاتین | فلز پالادیوم | فلز رودیوم

رودیوم چیست

رودیوم یکی از فلزات گرانبها و یکی از فلزات گروه پلاتین و فلزی کمیاب و گران قیمت است. این فلز نقره ای رنگ و درخشان به سبب خصوصیات ویژه ای که دارد در بسیاری از صنایع اعم از صنایع شیمیایی، کاتالیست سازی، جواهرسازی و بسیاری از صنایع دیگر کاربرد دارد.

استخراج رودیوم

رودیوم به عنوان یک محصول جانبی به همراه پلاتین استخراج می شود و به همین دلیل قیمت آن به میزان استخراج پلاتین از معادن و قیمت پلاتین بستگی زیادی دارد و این یکی از دلایلی است که رودیوم را گران قیمت می کند.

چرا جواهرات را از رودیوم نمی سازند

با توجه مقاومت و کیفیت بالای رودیوم و همچنین رنگ بسیار زیبای آن شاید این سوال برای بعضی پیش بیاید که چرا جواهرات را از رودیوم نمی سازند. در جواب این سوال باید گفت که رودیوم فلزی است که از طلا هم گران قیمت تر است و قیمت آن بسیار بالا و پایین می رود.

از طرفی همان طور که گفته شد بسیار کمیاب است و سخت استخراج می شود. همچنین رودیوم فلزی شکننده است و فلزی انعطاف پذیر و چکش خوار نمی باشد.

مجموع این عوامل باعث می شود که رودیوم فلز مناسبی برای ساخت جواهرات به حساب نیاید و آبکاری جواهرات با رودیوم ترجیح داده شود.سولفات رودیوم

فواید آبکاری رودیوم

 

معمولا جواهرات نقره استرلینگ و مخصوصا جواهرات طلای سفید با رودیوم آبکاری می شوند تا درخشنده تر، براق تر و خوش رنگ تر به نظر برسند. همچنین چون رودیوم مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی و اکسیداسیون دارد، آبکاری رودیوم روی جواهرات باعث می شود که آن جواهرات در برابر اکسیداسیون و تیره شدن مقاوم شوند و در برابر سایش و خراش مقاوم تر گردند و همچنین دیرتر تیره و سیاه شوند.سولفات رودیوم

آلرژی و حساسیت به طلای سفید

طلای سفید معمولا از آلیاژ طلای زرد و نیکل ساخته می شود. پوست بعضی از افراد به نیکل، آلرژی و حساسیت نشان می دهد از این رو آبکاری جواهرات طلای سفید با رودیوم، علاوه بر جلا بخشیدن به جواهرات باعث می شود تا لایه رودیوم آبکاری شده همچون یک محافظ عمل کند و پوست افراد با نیکل تماس نگیرد و در نتیجه از بروز آلرژی و حساسیت جلوگیری شودسولفات رودیوم

از بین رفتن آبکاری رودیوم

 

اگرچه رودیوم فلزی بسیار مقاوم و با دوام به شمار می آید اما به دلیل این که رودیوم آبکاری شده به صورت یک لایه بسیار نازک است، پس از مدتی، آرام آرام از بین می رود و در نتیجه جواهر تیره و سیاه می شود. مدت زمانی از بین رفتن، بستگی به کیفیت و ضخامت لایه آبکاری شده و همچنین میزان استفاده از جواهر مورد نظر دارد و هر چه ضخامت لایه کمتر باشد و از جواهر بیشتر استفاده شود قاعدتا رودیوم زودتر از بین می رود.

برای مثال ممکن است روکش جواهراتی نظیر انگشتر که استفاده بیشتری دارند و با پوست زیاد در تماس هستند، فقط ۶ تا ۲۴ ماه دوام داشته باشند. اما جواهراتی مثل گوشواره که با پوست زیاد در تماس نیستند، روکش خود را برای مدتی طولانی‎تر حفظ می‎کنند. جواهراتی هم که به ندرت استفاده می شوند، می‎توانند برای سال ها حتی بیش از 10 سال روکش خود را حفظ نمایند. در هر حال پس از بین رفتن آبکاری رودیوم باید جواهر دوباره آبکاری رودیوم شود تا دوباره جلا پیدا کند و سفید و درخشنده گردد.سولفات رودیوم

 

 

zinoweb
10 دی 1400