کاربران گرامی توجه نمایید که پلاتین پزشکی و پلاتین عراقی کاملا بی ارزش می باشد لطفا درمورد پلاتین پزشکی و عراقی تماس نگیرید!!  

کاربران گرامی لطفا توجه نمایید که پلاتین پزشکی و پلاتین عراقی کاملا بی ارزش می باشد لطفا درمورد پلاتین پزشکی و عراقی تماس نگیرید!!

شمش پلاتینیوم عراقی

عنوان را به انگلیسی وارد کنید
موضوع این نوشته را وارد کنید
شمش عراقی

شمش پلاتینیوم عراقی

شمش های پلاتینیوم ۹۹۹.۹عراقی  و شمش های طلا از سرمایه های مهم کشور عراق بوده که به دنبال حمله نظامی آمریکا و غارت و خرابی های ایجاد شده، مشخص نیست چه بر سر این منابع امده است. در این میان افرادی سودجو شمش های تقلبی پلاتینیوم  را به اسم بانک مرکزی عراق جعل کردند و دنبال کلاهبرداری از متقاضیان این شمش ها که به دلیل درصد بالای پلاتین موجود در آن به دنبال آن هستند، می پردازند.

شمش

شمش قطعه ای است که از ماده ای خالص و معمولا فلز ساخته شده است و ریخته گران آن را به شکل مناسبی در می آورند.در برخی موارد مواد غیر فلزی و نیمه هادی که به صورت فله تهیه می شوند نیز به شکل شمش دراورده می شوند.مراحل ساخت شمش شامل ذوب کردن فلز،شکل دادن، سرد و گرم کردن و برش و فرز می باشد.برای اینکه فلز به یک شمش تبدیل شود ابتدا فلز را در کوره ذوب می کنند، مواد مذاب را درون فالب های مخصوص می ریزند، بعد از منجمد شدن فلز، فلزات اضافی را از اطراف قالب جمع اوری کرده و به چرخه تولید قالب مجدد اضافه می کنند تا قالب یک دست باشد وهزینه های تولید پایین بیاید.

متداول ترین نوع شمش، شمش های طلا و نقره هستند و اغلب در جواهر سازی، صنعت و سرمایه های ارزی و ذخیره ای مورد استفاده قرار می گیرد.

بوته پلاتینی | کروزه پلاتینی | فلز پلاتین | فلز پالادیوم | فلز رودیوم

پلاتین

پلاتین یکی از عناصر شیمیایی با علامت اختصاری Pt  و عدد اتمی ۷۸ و نقطه ذوب ۱۷۶۸ می باشد. این  فلز  گرانبها و کمیاب است،  و به دلیل ویژگی های که دارد در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد بنابراین گاهی قیمت پلاتین از طلا نیز پیشی می گیرد.

از ویژگی های پلاتین می توان به مقاوم بودن در برابرخوردگی، سخت و قابل انعطاف بودن، نقطه ذوب بالا و با ارزش بودن اشاره کرد که موجب شده در صنلیع مختلف مورد توجه قرار بگیرد و اهمیت بالای داشته باشد.

این فلز در جواهر سازی، اتومبیل سازی، تجهیزات آزمایشگاهی و دندانپزشکی و صنایع الکتریکی قطعاتی چون آی سی ها، سی می یوها و حتی خازن های نصب سطحی مورد استفاده قرار می گیرد که می توان  آن ها مورد بازیافت قرار داد. جواهراتی که در آبکاری آن ها از پلاتین استفاده شده هم می توانند موارد مناسبی برای بازیافت باشند. حتی  گاهی در جواهرات طلا سفید نیز پلاتین وجود دارد.

پلاتین از نادرترین عناصر پوسته زمین است و غلظت آن فقط ۵ در میلیارد است. این فلز به مقدار کمی در مواد آبرفتی در کلمبیا، اونتاریو و کوه های اورال و برخی ایالت های غربی آمریکا یافت می شود.

فلز پلاتینیوم به دلیل استفاده و کاربردهایی که در صنایع مختلف دارد، به منظور راحتی در حمل و نقل و نگه داری و همچنین سهولت در اندازه گیری و شمارش، به شکل شمش پلاتینیوم تولید می شوند. همچنین افرادی هستند که به منظور سرمایه گذاری و پس انداز به خرید شمش طلا، شمش پلاتینیوم و شمش نقره و … می پردازند.

سرنوشت طلای عراق چه شد؟

عراق با نام رسمی جمهوری عراق کشوری در خاورمیانه و جنوب غربی آسیا است. دارای جمعیت ۴۰ میلیون نفری با پایتختی به نام بغداد می باشد. این کشور دارای منایبع نفت و گاز فراوانی است که درامدهای ارزی حاصل از فروش آن و شمش های طلا و شمش های پلاتینیوم عراقی و جواهرات و اسکناس ها در واقع پشتوانه حکومت وپول این کشور می باشد و دولت برای حفظ و بالابردن ارزش آن تلاش می کند.

در سایت تسنیم گزارشی وجود دارد که برگرفته از سایت روسیا الیوم می باشد این گزارش باعنوان سرنوشت طلای عراق چه شد نوشته محمد الطاهر به بررسی شمش های عراقی می پردازد.

( سربازان امریکایی همین که چشمشان به آن همه شمش طلا افتاد انگار وارد غار علی بابا شده بودند، با برق طلای زرد از خود بی خود شدند و شروع به گرفتن عکس یادگاری با تپه ای از شمش های براق کردند. طبیعی است که چنین فرصتی به راحتی به هرکسی دست نمی دهد به خصوص سربازان و افسرانی که به دستور فرماندهانشان برای خلع صلاح صدام آمده بودند اما به جای انبار صلاح کشتار جمعی که رهبرانشان تصاویر ماهواره ای آن را در تلویزیون یا هر رسانه دیگری با آب و تاب به خوردشان داده بودند به مخفیگاهی پر از طلا و پول رسیدند.

در میان این گنج بزرگ که به دست تفنگداران آمریکایی افتاده بود، محموله ای متشکل از ۲هزار شمش طلا با وزن هر شمش ۱۸ کیلوگرم وجود داشت. ارزش این محموله در آن زمان به ۵۰۰ میلیون دلار می شد. این محموله در ماه مه ۲۰۰۳ در کامیونی در نزدیکی شهر القائم در مرزهای عراق با سوریه کشف شد. جزییات این واقعه حکایت از ان دارد که این کانیون با دو سرنشین عازم مقصد بود. قرار بود این دو سرنشین در ازای حمل محموله معادل ۳۵۰ دلار داده شود. صاحب کامیون ادعا می کرد که محموله اش شمش های برنز است که از بغداد عازم القائم است تا در آنجا به شخص ناشناسی تحویل دهد.

چند روز بعد سربازان امریکایی در حین بررسی یک کامیون در پشت ایست بازرسی در منطقه کرکوک در شمال غرب عراق هزار شمش طلای دیگر به ارزش۳۵۰ میلیون دلار را کشف کردند. این بار نیز مدعی شدند که صاحبان محموله آن را شمش مس معرفی کرده و با پرداخت ۳۰۰دلار از وی خواسته اند آن را به شهر کرکوک برساند.

از سوی دیگر یک افسر آمریکایی گفت که این شمش ها مهر دولتی نداشتند و چنین به نظر می رسد که با عجله ذوب شده و در قالب شمش های ۱۰کیلو گرمی قالب ریزی شده اند. وی گفت که این شمش ها به یک پایگاه نظامی در نزدیکی شهر منتقل شده و تا زمان رسیدگی در آنجا می ماند.

به گزارش العالم اندکی بعد امریکایی ها اعلام کردند که سربازانشان در همان منطقه حدود ۱۱۸۳ شمش طلا به ارزش ۷۰۰میلیون دلار در یک کامیون کشف کرده اند.

این سلسله حوادث خوشایند البته برای مهاجمان همچنان ادامه داشت در ژوییه همان سال محموله ای دیگر از شمش های طلا به ارزش ۹۰ میلیون دلار در داخل یک کامیون نفت کش در حین یک عملیات بازرسی عادی درجاده منتهی به شهر حله در جنوب بغداد کشف شد.

سخنگویان نظامی در آن زمان اعلام کردند که شمش های کشف شده را در نهایت امانتداری حفظ می کنند و کارشناسان می توانند از محل نگه داری آن اطمینان حاصل کنند. آن ها گفتند شمش ها را به دولت عراق که بعد ها انتخاب می شود تحویل می دهند. اما بعد ها در اوایل آگوست ۲۰۰۳ رسانه های گروهی گزارشی منتشر کردند با این مضمون که شمش هایی که در عراق به دست نیروهای آمریکایی افتاده است همگی طلا نبوده و بیش از هزار قطعه از آنها شمش مس و روی بوده است. از این تاریخ به بعد دیگرکسی حرفی از کشف مخفیگاه طلا و میلیون ها اسکناس و ارز و پول داخلی عراق را نزد.)

چه طور شمش پلاتینیوم  را از تقلبی تشخیص دهیم؟

تست طلا به وسیله آهنربا: توجه داشته باشید طلای اصل هیچگاه اهنربا را جذب نمی کند.

تست با گاز گرفتن: هرچه قدر عیار طلا بیشتر باشد طلا نرم تر است وجای دندان بیشتر روی آن می ماند.

تست طلا با سرامیک: زمانی که طلا را به پشت سرامیک میکشید اگر خطوط سیاه رنگ ایجاد کند تقلبی است اما اگر خطوط به جا مانده طلایی باشد، طلا اصل است.

تست طلا با اسید اگر اسید هیچ واکنشی با اسید نیتریک نشان ندهد اصل است.

تست طلا با یخ: به دلیل رسانا بودن در گرما اگر قطعه ای یخ روی شمش قرار دهید زودتر از سایر نقاط محیط اب می شود.

تست طلا به وسیله پینگ: با یک فلز دیگر به شمش ضربه وارد کنید، در شمش های تقلبی صدای زنگ ساطع میکند و یک یا دو ثانیه طول می کشد‌.

سخن پایانی

باتوجه به این که شمش های پلاتینیوم از پلاتین که فلزی گران بها و کمیاب است ساخته شده و از نظر قیمت با طلا برابری می کند و ارزش بالای در صنایع و سرمایه گذاری دارد اما  شمش های پلاتینیوم عراقی ۹۹۹.۹ در بازار موجود نمی باشد بلکه کلاهبرداران با سوء استفاده از فضای غارت شمش های پلاتینیوم و طلا توسط امریکایی ها در عراق و بی خبری از سرنوشت آن ها، با جعل اطلاعات این شمش تنها به دنبال سود جویی خود هستند. آگهی های بسیاری در فضای مجازی وجود دارد که خریداران با مراجعه به آن ها و انجام تست اصالت شمش متوجه تقلبی بودن شمش می شوند.

شمش های پلاتینی موجود در بازار با عیار ۹۹۹.۵ می باشد‌.

zinoweb
26 بهمن 1401