طلا یا پلاتین ؛ کدامیک برای سرمایه گذاری بهتر است؟

طلا یا پلاتین ؟! شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که برای سرمایه گذاری خرید کدام فلز بهتر و سودمند تر است؟

ارزش پلاتین در بازار جهانی

کارشناسان بر این باورند که با کاهش ارزش جهانی دلار در آینده، به زودی پلاتین جایگاه واقعی خود را در جهان خواهد یافت و از رقبای قدرتمند خود در پیشی خواهد گرفت.

در شرایط بی ‌ثباتی بازار و نبود اطمینان مالی، سرمایه ‌گذاران اغلب به سمت سرمایه‌گذاری روی طلا و سایر فلزات ارزشمند سوق پیدا می‌کنند.

در طول نوسانات ناشی از فراگیری جهانی کووید ۱۹، رکود جهانی ناشی از آن و نگرانی ‌های ایجادشده در زمینه نبود محرک‌های اقتصادی نیز بازار فلزات گران‌بها بیش از پیش رونق گرفت و در اوایل سال جدید قیمت طلا به رکودی جدید رسید.

بهای این کالا در سال ۲۰۲۰ با افزایش ۲۰ درصدی مواجه بود. قیمت نقره و پالادیوم نیز رو به افزایش است بااین‌حال پلاتین نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد کاهش قیمت داشته است. بدین ‌ترتیب اینطور به ‌نظر می‌رسد که نسبت به ارزها و سهام کاغذی که با پایین نگه داشته شدن نرخ‌ها توسط فدرال رزرو و سایر بانک‌های مرکزی جهانی ارزش خود را از دست می‌دهند، فلزات طرفداران بیشتری داشته باشند. این امر می‌تواند مهم‌ترین دلیل برای عملکرد موفق بیت کوین در سال جاری و بهترین دلیل برای سهام‌ داران پلاتین باشد.

با این‌حال پلاتین در بازار از سایر فلزات عقب مانده است که اساسی‌ترین دلیل آن کاربرد صنعتی بالای آن محسوب می‌شود.

نظر کارشناسان درباره خرید پلاتین یا طلا چیست؟

کارشناسان بر این باورند که زمینه ‌های بازگشت پایدار پلاتین به عرصه قدرت فراهم آمده است زیرا با توجه به این‌که به احتمال زیاد فدرال رزرو به ‌منظور مرتفع کردن مشکلات اقتصادی بی‌شمار که به‌دنبال شیوع کرونا رخ داده است، نرخ‌ های بهره را تا چند سال آینده صفر نگه می‌دارد، ارزش دلار با کاهش مواجه خواهد شد.

کاربرد پلاتین در صنعت

این فلز تنها سد راهی برای دلار و مواد مورد استفاده در جواهرسازی نیست بلکه یکی از اجزای اصلی در مبدل‌ های کاتالیزوری اتومبیل ‌ها نیز هست که برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ‌ای از اگزوز آن ‌ها استفاده می‌شود و به‌دنبال افت فروش خودرو در سراسر جهان، در کنار افزایش میزان استفاده از ماشین ‌های تسلا و سایر وسایل نقلیه الکترونیکی تقاضا برای آن کاهش داشته است.

دلایل کاهش قیمت نسبی و تقاضای مردم برای خرید فلزات

در طول چند ماه اخیر خزانه فدرال آمریکا با هدف افزایش نقدینگی وجوه نقد بسیاری را به بازار تزریق کرده است، اما با توجه به نبود اطمینان و محرک اقتصادی در بازار، احتمال افزایش تورم بسیار بالا است بنابراین امکان رسیدن به مرحله‌ای که در آن سرمایه ‌گذاران به سمت دارایی‌ های جایگزین به‌ جای وجه نقد گرایش یابند بسیار قوی است.

البته این شرایط برای تمامی فلزات حاکم است اما پلاتین فضای زیادی برای جولان دارد و این امر باعث می‌شود از طلا نیز پیشی بگیرد. از سوی دیگر در حال حاضر پلاتین نسبت به طلا ارزان‌تر است، در شرایط عادی اقتصادی به سر می‌برد و احتمال رونق گرفتن بازار آن در کنار سایر فلزات گران‌بها در دوران پس از انتخابات ریاست ‌جمهوری آمریکا نیز بالا است.

در این شرایط که جهان با کسری عرضه پلاتین مواجه است، این فلز و سایر فلزات گران‌بها می‌تواند گزینه جذابی محسوب شوند. علاوه بر این مورد توجه قرار دادن پلاتین زمینه‌ های افزایش قیمت‌ها را نیز فراهم می‌آورد به ویژه در صورتی که چین و اروپا با جهشی در صنعت و فروش اتومبیل‌های گازسوز سنتی و وسایل نقلیه دیزلی مواجه باشد.

این مسئله به این دلیل است که از یک سو قیمت اتومبیل‌ های سنتی همواره پایین‌تر از همتایان الکترونیکی آن‌ها است و از سوی دیگر تشدید کمبود این فلز ارزشمند به‌دنبال همه‌گیری کووید -۱۹ می‌تواند تقاضا برای آن را افزایش دهد و درنتیجه باعث بالا رفتن قیمت آن شود.

سرمایه گذاری در خرید پلاتین

باید توجه داشت که هرچند قیمت پلاتین هنوز هم ۵۰ درصد کم‌تر از سال گذشته است، در صورت افزایش تقاضا برای اتومبیل‌های سنتی استفاده صنعتی از آن افزایش می‌یابد و این امر در کنار آگاهی تولیدکنندگان از مقرون‌به‌صرفه و مناسب‌تر بودن پلاتین نسبت به پالادیوم در بسیاری از مصارف صنعتی، نقش بسزایی در افزایش قیمت این فلز خواهد داشت و به احتمال زیاد در آینده‌ای نه چندان دور پلاتین حتی از طلا هم گران‌تر خواهد شد.

کلام آخر، طلا یا پلاتین ؛ کدامیک برای سرمایه گذاری بهتر است؟

امیدوارم این مقاله راهنمای خوبی باشد برای اینکه تصمیم بگیرید سرمایه خود را برای خرید کدام فلز ارزشمند صرف کنید.

بنابراین در صورتی که تصمیم به خرید پلاتین یا طلا در انواع و شکل های مختلف گرفته اید، با مشاورین ما در ارتباط باشید.

تلفن تماس :

09126433464

02155601300

Rate this post

مقالات بیشتر

اشتراک گذاری:

استخراج نقره با نمک
جواهرات

استخراج نقره با نمک

استخراج نقره با نمک معمولاً به روشی به نام فرآیند پارکز اشاره دارد که برای استخراج نقره از سنگ معدن سرب استفاده می‌شود. این فرآیند یک تکنیک قدیمی است که تا حد زیادی با روش‌های

بیشتر بخوانید »
تشخیص پلاتین با حرارت
پلاتین

تشخیص پلاتین با حرارت

مقدمه‌ای بر تشخیص پلاتین پلاتین، یک فلز ارزشمند که به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی و خواص کاتالیزوری استثنایی شناخته‌شده است، به‌طور گسترده در صنایع مختلف ازجمله خودروسازی، جواهرات، الکترونیک و پزشکی استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید »
پلاتین

تشخیص پلاتین از استیل

در دنیای فلزات و آلیاژها، استیل ضدزنگ و پلاتین ضدزنگ به‌عنوان دو گزینه قابل‌توجه هستند. این مواد به دلیل دوام، تطبیق‌پذیری و توانایی مقاومت در برابر خوردگی مشهور هستند؛ اما وقتی نوبت به انتخاب بین

بیشتر بخوانید »

Send Us A Message

فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • عکس
  • شناسه محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • موجودی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیحات
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • تنظیمات بیشتر
  • ویژگی ها
  • ویژگی های سفارشی
  • زمینه های دلخواه
برای پنهان کردن نوار مقایسه، بیرون را کلیک کنید
مقایسه