کاربران گرامی توجه نمایید که پلاتین پزشکی و پلاتین عراقی کاملا بی ارزش می باشد لطفا درمورد پلاتین پزشکی و عراقی تماس نگیرید!!  

کاربران گرامی لطفا توجه نمایید که پلاتین پزشکی و پلاتین عراقی کاملا بی ارزش می باشد لطفا درمورد پلاتین پزشکی و عراقی تماس نگیرید!!

پلاتین چیست و چه کاربردی دارد؟

عنوان را به انگلیسی وارد کنید
موضوع این نوشته را وارد کنید
کاربرد پلاتین

با توجه به رشد روزافزون استفاده از پلاتین در صنایع مختلف، این محصول در قیمت های مختلفی مورد عرضه قرار می گیرد. پلاتین با داشتن خصوصیات ویژه، در دسته فلزات مرغوب صنایع قرار گرفته است. از این رو افزایش تقاضا را در بازار جهانی و بالطبع بالا رفتن قیمت برای فلز پلاتین، دور از انتظار نمی باشد. در ادامه کاربردهای منحصر به فرد این فلز، به طور جامع بیان خواهد شد. اگر شما نیز می خواهید بدانید پلاتین چیست و چه کاربردی دارد؟ در ادامه همراه ما باشید.

بوته پلاتینی | کروزه پلاتینی | فلز پلاتین | فلز پالادیوم | فلز رودیوم

ویژگی های فلز پلاتین

پلاتین از عناصر خاص شیمیایی می‌ باشد که جایگاه آن در جدول مندلیف، 78 می‌ باشد. فلز پلاتین دارای خواص منحصر به فردی می‌ باشد که از مهمترین آن ها می‌ توان به رسانا بودن، امکان شکل پذیری بالا و همچنین مقاومت عالی محصول در شرایط تجزیه پذیر اشاره کرد. تحمل دمای بالای فلز پلاتین، آن را در صنایع بسیاری، محبوب ساخته است. از این رو در تولیدات صنعتی و تجهیزاتی که از حرارت بالا برای ضدعفونی کردن و یا شکل دهی استفاده می شود، فلز پلاتین نقش قابل توجهی دارد.

واکنش پذیری این فلز در هنگام ارتباط با فلزهای دیگر و همچنین شرایط اسیدی و قلیایی، بسیار کمتر می‌ باشد. با این وجود، استفاده از این محصولات به عنوان جایگزین استخوان در پزشکی، می‌ تواند به بهترین شکل ممکن انجام بگیرد. این محصول در تولید انواع مبدل های کاتالیستی، لوازم آزمایشگاهی و برقی و همچنین قطعات جنگنده های مختلف مانند موشک و… مورد استفاده قرار می گیرد. این فلز گران‌بها، امروزه در ساخت انواع جواهرات نیز نقش مفیدی دارد. با این حال در هنگام بهره گیری از فلز پلاتین، ارزش پولی این محصول در کنار ارزش صنعتی آن، مورد توجه قرار می گیرد.

کاربرد پلاتین در پزشکی

لوازم پزشکی با عنوان ایمپلنت، تشکیل یافته از فلز پلاتین و چند نوع فلز تجزیه ناپذیر دیگر می‌ باشد. از این رو ایمپلنت هایی که در داخل بدن به عنوان وسیله حرکتی و… قرار داده می‌ شوند، با عنوان پلاتین شناخته می‌ شوند. ایمپلنت های موردنظر با داشتن تراکم بالا و استقامت در برابر خوردگی و ضربه، جایگزین استخوان در بدن شده و در جراحی های استخوانی، به وفور مورد استفاده قرار می گيرند. همچنین در صورت شکستگی استخوان و یا مفصل، از ایمپلنت های پلاتینی استفاده می گردد و در صورت ترمیم بافت استخوانی، پلاتین موردنظر برداشته می‌ شود. استفاده از فلز پلاتین به عنوان درمان کننده سرطان، بحث جالبی را در پزشکی ایجاد کرده است.

بسیاری از پزشکان از این محصول به عنوان داروی درمان سرطان به روش های مختلف استفاده می کنند؛ اما مصرف این محصول در زمینه سرطان، بستگی به سطح ایمنی بدن فرد بیمار دارد. در صورت ناهماهنگی با سطح ایمنی بدن فرد، عوارض بسیار وحشتناکی را ایجاد خواهد کرد. ظروف مخصوصی که در محیط آزمایشگاه به عنوان مبدل حرارت و… مورد استفاده قرار می گيرند، با داشتن فلز پلاتین در ساختار خود، کاربرد بسیار عالی را دارا می‌ باشند. این فلز می‌ تواند در انتقال حرارت های بالا، هیچگونه واکنش فلزی ایجاد نکند و بهترین محصول برای انجام آزمایش های پزشکی و شیمیایی باشد.

انواع پلاتین استخوان

پلاتین هایی که برای عدم تحرک استخوان مورد استفاده قرار می گيرند، با توجه به شرایط تولید و ابعاد و اندازه، دارای انواع مختلفی می‌ باشند. عموما شرایط تولید مختلف، انواع این محصول را با عناوینی نظیر پلاتین حائل، خنثی، پلاتین پل و… ارائه می‌ دهند. انواع پلاتین های مصرفی در پزشکی، از پیچ هایی با سایزهای گوناگون استفاده می کنند تا استحکام کافی را برای پلاتین در داخل استخوان ایجاد نمایند. پلاتین هایی که در داخل استخوان قرار داده می‌ شوند و به عنوان عضوی از بدن تا آخر عمر مورد استفاده قرار می گيرند، با عنوان پلاتین اکسترنال فیکساتور شناخته می‌ شوند که در ضخامت و اندازه های گوناگونی باتوجه به نوع استخوان و نوع تحرک آن، تولید شده اند.

نوع دیگری از پلاتین نیز بعد از قرارگیری در داخل بدن، با گذشت مدت زمان محدود، نیاز به خارج سازی دارند. این نوع پلاتین، بدون عمل جراحی، از زیر پوست خارج گشته و کارایی خود را اعمال می‌ کند.

تشخیص پلاتین در خانه

بسیاری از جواهراتی که با استفاده از فلز پلاتین به تولید رسیده اند، می توانند دارای ناخالصی هایی باشند. این ناخالصی ها، از خواص پلاتین کاسته و کیفیت جواهر موردنظر را به میزان زیادی کاهش می‌ دهند. از این رو برای سنجش میزان پلاتین موجود در جواهرات، راهکارهای خانگی وجود دارند که بسیار کمک کننده می‌ باشند. سنگ محک یکی از سنگ های اصولی برای تشخیص فلزاتی مانند طلا و پلاتین است. با ایجاد خطوطی روی سنگ محک توسط جواهر پلاتینی، می‌ توان آزمون موردنظر را انجام داد. در این صورت نیاز به مقداری اسید پلاتین می‌ باشد که در میزان 22 عیار، مورد عرضه قرار می گیرد.

با قرار دادن مقداری اسید روی خطوط اعمال شده در سنگ محک، تشخیص میزان پلاتین جواهر به راحتی انجام می گیرد. در صورتی که جواهر از ساختار پلاتینی برخوردار باشد، خطوط باقیمانده روی سنگ محک توسط اسید، از بین نمی برند.

معدن پلاتین در ایران

شهرستان خوی واقع در آذربایجان غربی، یکی از بزرگترین منبع فلز پلاتین می‌ باشد که توسط محققان و کارشناسان ایرانی، به تحقق این امر پی برده شده است. از این رو، این شهرستان با ذخایر فلزی گران‌بهای خود، تاثیر بسزایی در رشد صنعتی کشور داشته است.

پلاتین گران است یا طلا؟

پلاتین به جهت پرمصرف بودن در صنایع مختلف، به عنوان گران ترین فلز شناخته می‌ شود؛ اما رویارویی قیمت فلز طلا با فلز پلاتین در شرایط مختلف، بحث برانگیز می‌ باشد. به گونه ای که تفاوت شرایط اقتصادی جهانی، می‌ تواند برتری قیمت هر یک از فلزات را مشخص نماید. در زمانی که رشد اقتصادی جهانی در بالاترین میزان قرار دارد و تولیدات صنعتی، نقش ویژه ای در میزان رشد دارا باشند، قیمت فلز پلاتین بسیار بالاتر از فلز طلا خواهد بود؛ اما در هنگام ثبات اقتصادی، فلز طلا مورد توجه بسیاری از سرمایه داران قرار می گیرد. در این حالت افزایش توجه و همچنین بالا رفتن تقاضای طلا برای درآمدزایی بیشتر، قیمت فلز طلا را از فلز پلاتین، بالاتر می برد.

قیمت پلاتین پزشکی

قیمت پلاتین در صنعت پزشکی، حائز اهمیت می‌ باشد. به عبارتی قیمت پلاتین نو و دست دوم، می‌ تواند نوسانات بسیاری را در بازار به وجود بیاورد. همواره قیمت پلاتین دست دوم پزشکی، مناسب تر بوده و تقاضای بالایی را نیز دارا می‌ باشد. پلاتین روزانه با نوسانات قیمتی که به صورت درصدی اعلام می‌ شوند، مورد خرید و فروش قرار می گيرد.

zinoweb
17 مرداد 1402