کاربران گرامی توجه نمایید که پلاتین پزشکی و پلاتین عراقی کاملا بی ارزش می باشد لطفا درمورد پلاتین پزشکی و عراقی تماس نگیرید!!  

کاربران گرامی لطفا توجه نمایید که پلاتین پزشکی و پلاتین عراقی کاملا بی ارزش می باشد لطفا درمورد پلاتین پزشکی و عراقی تماس نگیرید!!

قیمت پلاتین گران است یا طلا؟

عنوان را به انگلیسی وارد کنید
موضوع این نوشته را وارد کنید
طلا گران است یا پلاتین

قیمت پلاتین گران است یا طلا؟ امروزه بسیاری از افرادی که به سرمایه گذاری علاقه دارند، با اطلاع نحوه سرمایه گذاری روی فلزات گران‌بها، سرمایه خود را ایمن کرده و می توانند در امر سرمایه گذاری موفق شوند. فلزاتی مانند طلا، پلاتین و رادیوم جزو فلزات گران‌بها می‌ باشند که دسترسی به آن ها برای تولید جواهرات و… آسان می‌ باشد. حال سوال پیش می آید که آیا پلاتین گران است یا طلا؟ در ادامه به شرح این موضوع می پردازیم.

بوته پلاتینی | کروزه پلاتینی | فلز پلاتین | فلز پالادیوم | فلز رودیوم

قیمت هر گرم پلاتین در بازار تهران

با توجه به افزایش توجه به فلزات گران‌بها در بازار داخلی، بازار تهران اصلی ترین و معتبرترین بازار برای بررسی قیمت روز فلزات می‌ باشد. از این رو افرادی که در حوزه کاری خود از فلزاتی مانند پلاتین استفاده می کنند، می توانند با آگاهی از قیمت روز فلزات در بازار تهران، استفاده لازم را از این محصول ببرند.

پلاتین در بازار تهران، با نوسان قیمتی بالایی عرضه می‌ شود. با مراجعه به سایت های معتبر ارائه دهنده قیمت، نرخ پلاتین را به صورت انس مشاهده می کنید. چرا که معیار مناسب برای خرید و فروش پلاتین، انس می‌ باشد. از این رو برای دریافت قیمت هر گرم، باید در ابتدا قیمت هر انس محصول را به دست بیاورید.

قیمت پلاتین گرمی

عموماً برای به دست آوردن قیمت هر گرم از پلاتین، باید ابتدا انس را به گرم تبدیل کرده و براساس آن قیمت روز محصول را یابید. امروزه سایت و اپلیکیشن های مختلفی، فعالیت تبدیل معیارهای وزنی را انجام می‌ دهند. از این رو بهتر است با بهره گیری از آن ها، یک انس را به گرم تبدیل کرد. در نهایت با استفاده از عملیات ریاضی ساده، می‌ تواند قیمت پلاتین گرمی را محاسبه نمود.

برای استفاده از پلاتین در تولید جواهرات و یا وسیله های پزشکی، افراد فعال در این زمینه از حجم گرم برای این فلز استفاده می کنند. بنابراین آگاهی آنان از حجم گرمی یک انس فلز، بسیار مهم می‌ باشد. در صورتی که امکان محاسبه وزن و به دست آوردن قیمت گرمی پلاتین را ندارید، بیشتر سایت های فعال در زمینه خرید و فروش فلز، بهترین یاری دهنده شما خواهند بود. در این سایت ها قیمت محصول براساس گرم بیان می‌ شود؛ اما با توجه به نوسانات لحظه ای که برای قیمت پلاتین وجود دارد، اتکا به قیمت گرمی این سایت ها، به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

قیمت پلاتین و طلا امروز به تومان

در سال های گذشته، افزایش قیمت پلاتین نسبت به طلا، امری مرسوم و قابل استناد بود. اما امروزه با تبدیل پلاتین به فلزی کاربردی در صنعت و همچنین یک فلز سرمایه ای، تقابل قیمت طلا و پلاتین بسیار پایاپای شده است.

در سایت های اینترنتی ارائه دهنده قیمت فلزهای گران‌بها، قیمت روز پلاتین و طلا با اعداد اعشاری و به دلار یا یورو بیان می‌ شود. اما ارائه قیمت به تومان بسیار کمتر مشاهده می‌ شود. برای دستیابی به قیمت تومانی این محصول، باید از نرخ روز ارز مطلع باشید. نرخ لحظه ای ارز، تأثیر بسزایی در قیمت لحظه ای فلز طلا و پلاتین دارد. تبدیل کردن قیمت دلاری فلزات به طلا، با ضرب کردن آن با نرخ تومانی ارز، صورت می گیرد.

فرق پلاتین و طلا

پلاتین و طلا، در صنایع مختلفی پزشکی و جواهراتی استفاده می‌ شوند. از طلا برای روکش کردن انواع لمینت های دندانی و… استفاده می‌ شود. از پلاتین نیز به عنوان یک وسیله داخلی برای درمان شکستگی و خوردشدگی استخوان استفاده می‌ شود. این دو فلز، از فلزات ارزشمند جهانی هستند.

ویژگی های ذاتی که برای هر فلز وجود دارد تفاوت کاربردی و اقتصادی را برای طلا و پلاتین ممکن ساخته اند که مهمترین آن ها به قرار زیر می‌ باشند:

  • رنگ فلز

فلز طلا به صورت زرد، رزگلد و سفيد به تولید می رسد که این تنوع رنگ در ساخت جواهرات کاربرد بسیاری دارد. اما فلز پلاتین، تنها به رنگ سفید بوده و برای تغییر رنگ نیز نمی توان از فلزات دیگر به صورت ترکیبی در ساختار آن استفاده کرد.

  • استحکام فلز

فلز پلاتین، بیشترین میزان استحکام را نسبت به فلز طلا دارد. از این رو بسیاری از تولید کنندگان جواهر، استفاده از فلز پلاتین را برای طراحی جواهرات مناسب می ببیند. ذراتی که در ساخت جواهرات پلاتینی جداسازی می‌ شوند، به صورت پودری جاذب می‌ باشد و می‌ توان آن را به صورت چندباره در ساختار جواهر به کار برد. اما این قابلیت در فلز طلا وجود ندارد. ذرات پودری طلا، امکان استفاده دوباره را ندارند.

  • براقیت فلز

فلز پلاتین از براقیت بالایی بهره مند بوده و در برابر انواع خط و خش ایجاد شده در اثر استفاده طولانی مدت جواهرات، مقاوم می‌ باشد. اما فلز طلا، از فلز پلاتین نرم تر بوده و می‌ تواند در اثر مصرف طولانی مدت، جلا و براقیت خود را از دست بدهد.

  • چگالی فلز

سبکی فلز، نقش ویژه ای در تولید جواهرات دارد. فلز طلا نسبت به فلز پلاتین، از چگالی بسیار کمتری برخوردار می‌ باشد. از این رو سبک بوده و می‌ تواند محصولی مناسبی برای زیبایی بانوان باشد و در اکسسوری های گرانبها، جایگاه بالایی داشته باشد. جواهرات سبک، همواره می توانند از نظر اقتصادی نیز به صرفه باشند. افزایش وزن جواهر، افزایش قیمت فروش آن را امکان پذیر می سازد. بنابراین جواهرات طلا از جواهرات پلاتین، اقتصادی تر هستند.

  • حساسیت پذیری

فلز پلاتین به علت ساختاری که دارد هیچگونه واکنشی پوست نداشته و می‌ تواند به عنوان خنثی ترین و ضد حساسیت ترین فلز معرفی شود. از این رو در پزشکی بسیار کاربردی می‌ باشد. اما واکنش به جواهرات طلا به سبب استفاده از فلزهای با عناصر مختلف در ترکیب ساختاری آن ها، مورد مشاهده قرار گرفته است.

قیمت پلاتین چند برابر طلاست؟

با توجه به استفاده صنعتی از پلاتین، امروزه نمی توان قیمت ثابتی را برای پلاتین در نظر گرفت. چون این فلز همانند فلز طلا، نوسان شدیدی را براساس شرایط اقتصادی کشور دارا می‌ باشد. از این رو قیمت فلز پلاتین در مواقعی کمتر یا بیشتر از قیمت طلا می‌ شود. از این رو به طور قاطع، نمی توان برتری قیمت پلاتین یا طلا را با اعداد نشان داد.

در زمانی که اوضاع اقتصادی در حالت ناپایدار قرار دارد، فلزات گرانبها دچار ریسک بالایی برای سرمایه گذاری هستند. اما نسبت به سایر سرمایه های ملکی و…در سوددهی برای سرمایه های کمتر، عالی می‌ باشند.

zinoweb
23 مرداد 1402