کاربران گرامی توجه نمایید که پلاتین پزشکی و پلاتین عراقی کاملا بی ارزش می باشد لطفا درمورد پلاتین پزشکی و عراقی تماس نگیرید!!  

کاربران گرامی لطفا توجه نمایید که پلاتین پزشکی و پلاتین عراقی کاملا بی ارزش می باشد لطفا درمورد پلاتین پزشکی و عراقی تماس نگیرید!!

مفتول پلاتین | فلزات گرانبها کدامند؟

عنوان را به انگلیسی وارد کنید
موضوع این نوشته را وارد کنید
مرکز خرید و فروش فلزات گرانبها

مفتول پلاتین

فلزات گرانبها کدامند؟

فروش فلزات گرانبها

فلزات گرانبها به فلزاتی گفته می‌شود که هم ارزش اقتصادی و هم ارزش صنعتی داشته باشند.

این فلزات به دلیل کمیابی و استفاده در صنایع مهم ارزشمند هستند و اکثرا به عنوان سرمایه از آنها یاد می‌شود.

برخی از این فلزات در ساخت جواهرات مورد استفاده قرار می‌گیرند. و برخی دیگر در صنایع مهمی همچون نفت و پتروشیمی.

این فلزات به راحتی در طبیعت یافت نمی‌شوند و استحصال و استخراج آنها نیازمند ابزارها و تجهیزات به خصوصی است.

حتی برای تولید فلزات به صورت‌های گوناگون مثل شمش و اسلب نیازمند طی کردن مراحلی بسیار سخت و هزینه‌بر است.

همه این اتفاقات و مراحل همگی بر قیمت نهایی این فلزات تاثیر می‌گذارد.

به هر حال انجام بسیاری از فعالیت‌ها به استفاده از فلزات مختلف گره خورده است. و درصورت کم شدن تولید آنها چرخ صنایع لنگ می‌ماند.

در این مطلب جذاب قرار است تعدادی از فلزات گرانبها را معرفی و اطلاعات بیشتری راجع به آنها در اختیار شما بزرگواران قرار دهیم. مفتول پلاتین

فلز طلا معروف‌ترین فلز گرانبهای جهان Gold

فروش فلزات گرانبها

شکی نیست که فلز طلا یکی از شناخته شده‌ترین فلز گرانبها در تمام جهان است.

از سال‌های خیلی دور مردم برای یافتن طلا به مناطقی مختلف می‌رفتند.

تا این فلز ارزشمند را بیابند و به زندگی خود سروسامان بدهند.

این فلز جزو ساده‌ترین، محبوب‌ترین و در عین حال گرانبهاترین فلزات است. که به دلیل رنگ منحصر به فرد آن چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند.

امروزه طلا به عنوان یک سرمایه خیلی مهم نزد مردم شناخته شده است که آنها سعی می‌کنند، از طریق نگهداری آن و یا خرید و فروش به سود قابل توجهی برسند.

قیمت طلا توسط اتحادیه بین‌المللی طلا یا IGC تعیین می‌شود که آن هم متاثر از مسائل دیگری نظیر نفت و دلار بالا و پایین می‌رود.

عمده مصرف این فلز در جواهرسازی است. ولی همچنین در صنایع دیگر هم نظیر الکترونیک به کار گرفته می‌شود. چین، استرالیا، ایالات متحده و آفریقای جنوبی عمده منابع شناخته شده فلز طلا به شمار می‌روند.مفتول پلاتین

نقره، فلزی که همیشه بعد از طلا می‌آید! Silver

فروش فلزات گرانبها

بر کسی پوشیده نیست که نقره نیز رفیق قدیمی طلا و یکی از گرانبهاترین فلزات به شمار می‌رود.

نقره خالص دارای بیشترین حالت رسانایی الکتریکی و حرارتی است که بعد از آن مس در رده دوم قرار دارد.

نقره در صنایع متعددی استفاده می‌شود که از جمله آنها می‌توان به صنعت جواهرات، صنایع پزشکی، عکاسی، ساخت ابزار ضد میکروبی، صنایع الکترونیک، ساخت مدارهای الکتریکی در صنعت برق و غیره اشاره کرد.مفتول پلاتین

البته این فلز گرانبها در جاهایی نیز به کار می‌رود که تابه حال کسی به آنها فکر هم نکرده است. مثلا از نقره در پوشش گوشی‌های همراه برای جلوگیری از رشد باکتری‌ها استفاده می‌کنند. یا اینکه نقره روی چوب می‌تواند جلوی خوردگی آن را بگیرد. و از این جهت روی چوب استفاده می‌‌شود.

نقره نیز به دلیل خاصیت آنتی باکتریایی می‌تواند جلوی رشد باکتری‌ها را بگیرد. و در نتیجه باعث کنترل بوی نامطبوع کفش و لباس می‌گردد. نقره با آن خواص فوق‌العاده‌ی رسانایی و مقاومت به خوردگی در بالاترین حد ممکن، علاوه بر جواهرات در صنایع مختلف کاربرد دارد. که در اینجا به برخی از آنها اشاره کردیم. منابع عمده‌ای که فلز نقره در آنها یافت می‌شود شامل پرو، مکزیک، چین و شیلی است.مفتول پلاتین

رودیوم فلزی بسیار نادر Rhodium

فروش فلزات گرانبها

اگر بگوییم فلز رودیوم یک فلز نایاب و نادر است اغراق نکرده‌ایم. زیرا تنها ۰.۰۰۱ گرم از این فلز در هر تن از پوسته زمین وجود دارد.

حتی گذاشتن یک قیمت به خصوص روی این فلز کمیاب امکان‌پذیر نیست. ویژگی‌های ظاهری این فلز شباهت زیادی به نقره دارد.

و تشخیص بین آنها فقط توسط متخصصین یا با انجام آزمایش برای تعیین ترکیب شیمیایی آنها می‌تواند انجام پذیر باشد.

یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این فلز خاصیت ضدفرسایش آن است. که به هیچ عنوان تحت تاثیر شرایط جوی دچار خوردگی و پوسیدگی نمی‌شود.

و این امر نشان‌دهنده استحکام فوق‌العاده فلز رودیوم است. نقطه ذوب فلز رودیوم بسیار بالا است. و برای ذوب کردن آن نیاز به انرژی فراوانی خواهد بود.

از دیگر ویژگی‌های این فلز خاصیت بازتابش و انعکاس آن است. و به همین جهت گزینه خوبی برای ساخت ابزار عکاسی به شمار می‌رود.

عمده مصارف این فلز در ساخت پروژکتورها، صنعت خودروسازی، جواهرات، صنایعی که در آنها نیاز به فلزات با مقاومت بسیار بالا مثل صنایع نفت و پتروشیمی است.

لازم به ذکر است که از این فلز به میزان خیلی کم در ساخت آینه بهره می‌گیرند. تا خاصیت انعکاس نور را آنها افزایش دهند. در حال حاضر روسیه، کانادا و آفریقای جنوبی تولیدکنندگان اصلی این فلز کمیاب هستند.مفتول پلاتین

اسمیم، فلز گرانبهای سمی Osmium

فلز اسميم (Osmium) | جواهرات روژین • Rozhin Jewelry

فروش فلزات گرانبها

اسمیم یک فلز ارزشمند و کمیاب است. که رنگی آبی- نقره‌ای دارد. و برای سخت کردن آلیاژهای پلاتینی استفاده می‌شود.

البته این فلز به دلیل ساطع کردن اکسیدهای سمی که به پوست و چشم آسیب می‌زند بسیار خطرناک است.

فلز اسمیم بسیار چگال است. و در آمریکای شمالی و جنوبی و روسیه بیشتر یافت می‌شود.مفتول پلاتین

اسمیوم ، (به انگلیسی : Osmium) با علامت اختصاری Os و عدد اتمی ۷۶، عنصری از جدول تناوبی در دسته فلزات واسطه است که در ادامه بیشتر با آن آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

اسمیوم از گروه پلاتین است و با چگالی ۲۲.۵۹ گرم بر سانتی‌متر مکعب متراکم‌ترین عنصر موجود در طبیعت و کمیاب‌ترین فلز در پوسته زمین است. یک فلز انتقالی سخت و شکننده به رنگ آبی متمایل به خاکستری یا آبی مایل به سیاه از خانواده پلاتین می‌باشد.

عنصر اوسمیوم اگر سخترین فلز نباشد یکی از سخترین فلزهاست که در بعضی آلیاژها همراه پلاتین و ایریدیوم استفاده می‌شود. اوسمیوم به صورت غیرترکیبی به صورت آلیاژ در سنگ معدن فلز پلاتین یافت می‌شود و تترواکسید آن برای رنگی کردن بافت ها ( در آزمایشگاه ها ) و در انگشت نگاری استفاده می‌شود. آلیاژهای اوسمیوم در نوک خودکارهای ساچمه‌ای و نقاط تماس الکتریکی و مواردی که نیاز به دوام و سختی بالایی دارند، استفاده می‌شود.

بوته پلاتینی | کروزه پلاتینی | فلز پلاتین | فلز پالادیوم | فلز رودیوم

شناسنامه اسمیوم

عدد اتمی : ۷۶

جرم اتمی : ۱۹۰٫۲۳

نقطه ذوب : C° ۳۰۲۷

نقطه جوش : C° ۵۰۱۲

شعاع اتمی : Å ۱٫۹۲

ظرفیت : ۴

رنگ : سفید خاکستری

حالت استاندارد : جامد

نام گروه : ۸

انرژی یونیزاسیون : Kj/mol 840

شکل الکترونی : [Xe]6s24f145d6

شعاع یونی : Å ۰٫۶۳

الکترونگاتیوی : ۲٫۲

حالت اکسیداسیون : ۲,۳,۴,۶,۸

دانسیته : ۲۲٫۶

گرمای فروپاشی : Kj/mol 31.8

گرمای تبخیر : Kj/mol 746

مقاومت الکتریکی: Ohm m 0.0000000917

گرمای ویژه: J/g Ko 0.13

دوره تناوبی :۶

تاریخچه اسمیوم

عنصر اوسمیوم که یونانی آن osme به معنی “رایحه” می باشد در سال ۱۸۰۳ توسط Smithson Tennant در لندن به همراه ایریدیوم در همسایگی عمل حل پلاتین در تیزاب سلطانی ( Aqua Regia ) بود کشف شد.

پیدایش اسمیوم

این فلز انتقالی به صورت طبیعی در iridiosmium یک آلیاژ طبیعی ایریدیوم و اوسمیوم و در خاک های رودخانه مملو از پلاتین، در کوهای اورال و آمریکای شمالی و جنوبی یافت می شود. این فلز هم چنین در سنگ معدن های نیکل دار، در منطقه Sudbury, Ontario به همراه دیگر فلزات گروه پلاتین یافت می شود. اگر چه فلزات پلاتین در این معادن کم است، حجم بالای سنگ معدن نیکل فرآوری شده، بازیافت این فلز را نظر اقتصادی با صرفه می سازد.

ویژگی های اسمیوم

اوسمیوم به خاطر چگالی بالای آن معمولا به عنوان سخترین فلز که حتی از ایریدیوم هم سختتر است، شناخته می‌شود. البته محاسبات در شبکه فضایی از محاسبات معمولی که چگالی kg/m3 22650 را به ایریدیوم و kg/m3 22661 را به اوسمیوم اختصاص می‌دهد، دقیقتر بوده و نتایج مورد اطمینانتری را ارائه می‌دهد.

بنابراین در حال حاضر نمی‌توان یک مرز مشخصی را از نظر چگالی برای اوسمیوم و فلز ایریدیوم قائل شد، چرا که آنها کاملا به هم نزدیک هستند. این فلز در میان خانواده پلاتین بیشترین دمای ذوب و پایینترین فشار بخار را داراست. حالتهای اکسیداسیون معمولی اوسمیوم +۴ و +۳ می‌باشد، ولی حالتهای اکسیداسیون +۱ تا +۸ نیز مشاهده شده است.

کاربردهای عنصر اسمیوم

از آنجا که اکسید اسمیوم بی‌نهایت سمی می‌باشد، به‌ندرت به‌صورت خالص از آن استفاده می‌شود و اغلب به صورت آلیاژ با دیگر فلزات در مواردی که نیاز به دوام بالا دارند، کاربرد دارد. آلیاژ اوسمیوم به همراه دیگر فلزات پلاتین بسیار سخت بوده و در مواردی که نیاز به آلیاژهای سخت دارند، مانند نوک خودکار ، سوزنهای گرامافون ، لوله ، محور ابزار ، لوازم گوناگون و اتصالات الکترونیک کاربرد دارد.

تترو اکسید اوسمیوم برای تشخیص اثرانگشت و رنگ کردن بافتهای چرب برای اسلایدهای میکروسکوپی کاربرد دارد. آلیاژ ۹۰% پلاتین و ۱۰% اوسمیوم در کاشت های جراحی مانند ضربان ساز و جایگزینی دریچه های ریوی استفاده می‌شود.

ایزوتوپ های اسمیوم

اوسمیوم هفت ایزوتوپ طبیعی دارد که پنج تا از آنها پایدارند: Os-187، Os-188، Os-189، Os-190 و Os-192 که فراوان ترین آنها می‌باشد. Os-184 , Os-186 نیمه عمر زیادی داشته و برای اهداف کاربردی می‌توان آنها را ایزوتوپ پایدار در نظر گرفت. Os-187 دخترخوانده Rhenium -187 بوده که نیمه عمر آن ۴٫۵۶ x 1010 می‌باشد و اغلب با نسبت Os-187/Os-186 اندازه گیری می‌شود.

این نسبت ، همانند نسبت Re-187/Os-187 که همانند شهاب سنگ برای تعیین عمر زمین استفاده می‌شود. به هر حال مهمترین کاربرد قابل توجه اوسمیوم در تعیین تاریخ در ترکیب با ایریدیوم ، برای تجزیه و تحلیل لایه‌های کوارتز صدمه دیده ( Shocked Quartz ) در طول K-T boundary که به انقراض دایناسورها در ۶۵ میلیون سال پیش انجامید، می‌باشد.

اثرات اسمیوم بر روی سلامتی

تتراکسید اسمیم، OsO4، بسیار سمی است. غلظت آن در هوا کمتر از ۱۰-۷ g m-3 است و باعث جمع شدن ریه، ناراحتی پوست و آسیب شدید چشم می شود. به ویژه شیمیدانان خبره معتقدند که نباید به اکسید آن دست زد. تتروکسید اسمیم با تنفس بخار، گرد و غبار و یا خوردن وارد بدن می شود.

خطر تنفس: با تبخیر این ماده در دمای ۲۰°C، آلودگی هوا به سرعت بالا می رود.

تنفس: احساس سوختگی. سرفه. سردرد. خس خس کردن. نفس کوتاه کشیدن. اختلال در قوه بینایی. ممکن است این علائم با تاخیر ایجاد شوند.

پوست: سرخی. سوختگی پوست. درد. بی رنگی پوست. تاول.

چشم: قرمزی. درد. تار شدن بینایی. کاهش دید. سوختگی شدید.

علائم خوردن: شکم درد. احساس سوختگی. شوک یا غش.

خطرات شیمیایی: این ماده در اثر گرما تجزیه می شود و بخار اسمیوم را به وجود می آورد. این ماده اکسیدانت بسیار قوی ای می باشد و با مواد احتراق پذیر واکنش می کند. اسمیم با اسید هیدروکلریک واکنش داده و گاز سمی کلرین را به وجود می آورد. با آلکالن ها ها واکنش داده و ترکیبات ناپایداری را به وجود می آورد.

اثرات تماس کوتاه مدت با اسمیم: این ماده برای چشم، پوست و مجاری تنفسی خورنده است. تنفس این ماده باعث تورم ریه می شود. غلظت بالای این ماده باعث مرگ می شود. ممکن است این اثرات با تاخیر ایجاد شوند.

اثرات تماس طولانی مدت یا مکرر: تماس طولانی مدت یا مکرر با پوست باعث آماس پوست می شود. این ماده بر روی کلیه هم اثراتی دارد.

اثرات زیست محیطی عنصر اسمیوم

سمیت اسمیوم بسیار پایین است زیرا به آسانی به اکسید تبدیل می شود و به فرمی تبدیل می شود که بی ضرر است.

ایریدیوم، فلزی که الکترومغناطیس نیست! Iridium

ایریدیوم یکی دیگر از فلزات کمیاب و نادر در جهان است. که ارزش مادی بسیار زیادی دارد. این فلز جزو فلزات بسیار متراکم است.

و از این جهت هم نقطه ذوب آن نیز بالاست. فلز ایریدیوم نیز مثل رادیوم از مقاومت بالایی به خوردگی و پوسیدگی برخوردار است.

و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. خاصیت الکترومغناطیسی این فلز باعث شده تا از آن برای ساخت ساعت و قطب‌نما استفاده شود.

همچنین از این فلز در صنعت الکترونیک، صنعت خودروسازی و صنایع پزشکی استفاده می‌کنند.

از مصارف دیگر فلز ایریدیوم می‌توان به ساخت قلم، شمع و انواع جواهرات اشاره کرد. این فلز بیشتر در آفریقای جنوبی یافت می‌شود.مفتول پلاتین

فروش فلزات گرانبها

پلاتین، فلز محبوب خانم‌ها! Platinum

پلاتین یکی دیگر از فلزات گرانبها است که احتمالا اسم آن را شنیده‌اید. زیرا از آن در پزشکی و به هنگام شکستگی استخوان بسیار استفاده می‌کنند.

این فلز بسیار سبک بوده و به دلیل مقاومت بالا به خوردگی از آن به عنوان استخوان کمکی در حالت‌های شکستگی‌های حاد استفاده می‌شود.

این فلز ارزشمند و مفید دارای چگالی بسیار بالا و انعطاف‌پذیری فوق‌العاده است. که این خواص باعث می‌شوند گزینه خوبی برای صنایع خودروسازی ‌و صنایع هواپیماسازی باشد.

پلاتین فلزی است که برای خانم‌ها حتی از طلا هم محبوب‌تر است. زیرا نسبت به اشکال مختلف جواهرات طلایی کمی ارزان‌تر بوده. و از این رو از محبوبیت بیشتری برخوردار است.

از دیگر موارد استفاده پلاتین می‌توان در ساخت تسلیحات، صنایع هوایی و صنایع دندانپزشکی اشاره کرد. فلز پلاتین در کشورهای آفریقای جنوبی، شیلی، استرالیا، مکزیک و ایالات متحده یافت می‌شود.مفتول پلاتین

روتینیوم از گروه پلاتینوم Ruthenium

فروش فلزات گرانبها

روتینیوم یکی دیگر از فلزات گرانبها از گروه فلز پلاتین است. از نظر خواص شبیه به پلاتین بوده و بسیار سخت و مقاوم به عوامل خارجی است.

روتینیوم در صنایع الکترونیک بسیار رایج و محبوب بوده. و از آن برای روکش کردن سیم‌ها و اتصالات الکتریکی استفاده می‌شود.

منابع عمده و تولیدکنندگان اصلی این فلز کشورهای آمریکای جنوبی، آمریکای شمالی و روسیه هستند.مفتول پلاتین

پالادیوم یا همان طلای سفید Palladium

فلز پالادیوم یک فلز ارزشمند است که از نظر کاربرد بعد از طلا، نقره و پلاتین در رده چهارم قرار دارد.

پالادیوم رنگی شبیه به نقره دارد و به آن طلای سفید اطلاق می‌شود. این فلز از نظر خواص و ویژگی‌ها شبیه به پلاتین است. و می‌تواند مقدار زیادی اکسیژن را به درون خود جذب کند.

فلز پالادیوم دارای نقطه جوش بسیار بالا بوده. و از این جهت قادر به تحمل دمای زیاد است. که به راحتی تغییر شکل نمی‌دهد.

موارد مصرف این فلز در ساخت جواهرات با عنوان طلای سفید است. که به همراه طلای زرد ترکیب زیبایی را به وجود می‌آورد.

از دیگر موارد استفاده این فلز در ساخت مبدل‌های کاتالیزوری خودرو است.

لازم به ذکر است که از فلز پالادیوم به عنوان الکترود جوشکاری و در الکترونیک نیز استفاده می‌شود.مفتول پلاتین

رنیوم با نقطه جوش بالا Rhenium

فروش فلزات گرانبها

رنیوم یک فلز گرانبها در لیست فلزات ارزشمند است. که رنگی نقره‌ای دارد و یکی از چگال‌ترین فلزات جهان است.

رنیوم از نظر نقطه جوش در رده سوم قرار دارد و به دلیل همین مزیت در ساخت موتورهای توربینی با دمای بسیار بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای ساخت انواع ترموکوپل‌ها و لوازم الکترونیکی نیز از همین فلز رنیوم استفاده می‌شود.

کشورهای ایالات متحده، شیلی و قزاقستان عمده تولیدکننده‌های فلز رنیوم در جهان هستند.مفتول پلاتین

ایندیوم Indium

این فلز کمیاب از سنگ آهن، روی، سرب و مس استخراج می‌شود. ایندیوم خالص رنگی سفید، براق و ظاهری انعطاف‌پذیر دارد.

ازاین‌رو در صنعت جواهرات تا حدودی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فلز در ساخت آینه‌های ضدزنگ، نیمه‌رساناها و برخی لوازم الکترونیکی کاربرد دارد.

منابع این فلز شامل کره جنوبی، کره شمالی، چین و ژاپن هستند. ایندیوم به دلیل کمیابی قیمت خیلی زیادی دارد و این امر باعث می‌شود که بیشتر کارخانه‌ها به احیا و بازیافت این فلز علاقه‌مند شون مفتول پلاتین

کلام آخر 

فروش فلزات گرانبها

امروزه صنعتی نیست که وابسته به فلزات و انواع آنها نباشد. فلزات را طبق استانداردهای خاصی مثلا گرانبهایی، میزان مصرف یا میزان اهمیت در صنایع دسته‌بندی می‌کنند. فلزات گرانبها به دلیل ندرت در استخراج و استحصال دارای قیمت بالایی هستند. و در صنایع مهم مورد استفاده قرار می‌گیرند.مفتول پلاتین

جهت کسب اطلاعات بیشتر مشاوره در مورد خرید و فروش  فلزات گرانبها دریافت قیمت و سفارش می توانید از طریق راه های ارتباطی زیر با ما در تماس باشید:

فروشگاه اینترنتی پلاتین کسرایی

شماره تماس:

۰۲۱۵۵۶۰۱۳۰۰

۰۹۱۲۶۴۳۳۴۶۴

ارتباط با ما از طریق واتس اپ

ایمیل : info@pelatiin.ir

نشانی ما :

تهران، خیابان ۱۵ خرداد، بازار زرگر ها، پاساژ طالقانی، ورودی ابراهیمی، طبقه دوم پلاک ۱۱

جهت خرید و فروش فلزات گرانبها ،  از سایت فروشگاهی بورس فلزات کسرایی بر روی لینک زیر کلیک کنید.

خرید و فروش فلزات گرانبها

نیترات رودیوم/نیترات پالادیوم/سیم پلاتین/مفتول پلاتین/خرید پلاتین/فروش پلاتین/خرید رودیوم/فروش رودیوم/خرید پالادیوم/فروش پالادیوم/سیم ترموکوپل پلاتین/شمش پلاتین/شمش پالادیوم/شمش رودیوم/کروزه پلاتین/بوته پلاتین

zinoweb
28 فروردین 1401